• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 30 مهر 1402
کد مطلب : 206565
+
-

چرا طلای کاغذی بخریم؟

یکی از بازار‌های ناشناخته برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار طلا در ایران، بازار گواهی سپرده شمش طلای بورس کالاست که از آن با نام «طلای کاغذی» هم یاد می‌شود. در این بازار سرمایه‌گذاران به جای خرید فیزیکی طلا، اوراق بهاداری مبتنی بر طلا می‌خرند. در بازار گواهی سپرده نوسان‌های قیمت مطابق با قیمت طلا در بازار است.
گواهی سپرده سکه طلا، برگه بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت شما بر مقدار معینی از سکه‌ سپرده شده در انبارهای استاندارد بورس کالاست. این گواهی به نوعی پشتوانه و قبضی است که در ازای دارایی‎ صادر می‌شود.
این شمش‌ها در خزانه‌های بانکی و با نظارت بورس کالا نگهداری می‌شوند و برای شمش‌های تحویلی به خزانه به‌اصطلاح قبض انبار صادر می‌شود. در واقع به ازای هر‌  یک‌دهم گرم شمش طلا با عیار ۹۹۵ یک گواهی صادر می‌شود که این گواهی‌ها در بورس کالا قابلیت معامله دارند. با توجه به اینکه شمش‌های طلا در خزانه‌های دارای بیمه نگهداری می‌شوند، هیچ خطری از بابت سرقت متوجه سرمایه‌گذار نمی‌شود. درحالی‌که اگر طلای فیزیکی خریداری شود، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها  نگهداری  و احتمال سرقت آن خواهد بود.
با توجه به اینکه هر گواهی برابر یک دهم گرم شمش طلاست، هر فرد می‌تواند با ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزارتومان در بازار گواهی سپرده طلا سرمایه‌گذاری کند در حالی سرمایه‌گذاری با این مبالغ اندک در بازار سنتی امکان پذیر نیست.
در بازار گواهی سپرده این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که به‌صورت برخط و با چند کلیک به خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا بپردازند. درحالی‌که برای خرید فیزیکی طلا شخص باید حضوری به بازار مراجعه کند و خرید و فروش انجام دهد که این روش ریسک‌های زیادی ازجمله احتمال سرقت یا تقلب  را   دارد.  گواهی سپرده شمش طلای بورسی با توجه به اینکه توسط ارزیاب آزمایشگاه مورد ارزیابی و نمونه برداری قرار می‌گیرد، امکان پایین بودن کیفیت در آن نزدیک به صفر است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران با اطمینان کامل می‌توانند به خرید و فروش این اوراق بپردازند.
کارمزد اندک معاملات گواهی سپرده در بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی شمش یا سایر مصنوعات طلا از دیگر مزایای این ابزار محسوب می‌شود. چرا که خرید فیزیکی طلا (شمش و آب‌شده) در بازار سنتی، کارمزد بالایی دارد، ضمن اینکه تفاوت قیمت بین مظنه خرید و فروش در این بازار زیاد و قابل‌توجه است.
همچنین گواهی‌های سپرده کالایی طلا معاف از مالیات هستند درحالی‌که سرمایه‌گذاری در بازار سنتی طلا مشمول پرداخت مالیات می‌شود.  شمش‌های قابل معامله در بازار گواهی سپرده کالایی، استاندارد بوده و خیال سرمایه‌گذاران از بابت اصالت کالای مورد معامله راحت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید