• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 30 مهر 1402
کد مطلب : 206542
+
-

4 اثر برای نجات زمین

4 اثر برای نجات زمین

مهتاب خسروشاهی

آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) نشان می‌دهد دورریز موادغذایی در جهان روبه‌کاهش است، اما عدد 540میلیون تن دورریز غذا در سال هنوز هم عدد ترسناک و قابل تأملی است. علاوه بر این، مصرف انواع آفت‌کش‌ها در روند تولید محصولات کشاورزی را نیز نباید نادیده گرفت  اگرچه همه این عدد یعنی میزان دورریز موادغذایی مربوط به مصرف خانواده‌ها نیست، اما بازهم باید به مسئله میزان خرید، پخت و مصرف غذا توجه ویژه‌ای داشته‌باشیم؛ کاری که ناتان ‌وایبورن، هنرمند اهل ولز در بریتانیا انجام داده و تلاش کرده تا با یک تیر چند نشان بزند.
ناتان وایبورن، با استفاده از محصولات کشاورزی ارگانیک 4نقاشی خوشمره خلق کرده است. مواداولیه این نقاشی‌ها به جای بوم و رنگ و... میوه و سبزی‌های ارگانیک هستند. وایبورن برای آنکه نقاشی‌هایش توجه مخاطب را کاملا به‌خود جلب کند، مناظر و نقاط خاص هنری- تاریخی بریتانیا را دستمایه خلق آثار خود قرار داده است. به همین دلیل تصویر Stoneheng تا Giant’s Causseway را در تابلوهای هنری او می‌توان دید.
این تابلوهای هنری- خوراکی در پایان فصل برداشت محصول در سال2023 در نمایشگاهی به همین مناسبت به نمایش درآمده است. برای خلق این تابلوها، وایبورن از سرآشپز علی پامفری  نیز کمک گرفته است.
ناتان وایبورن، در طراحی تابلوهایش درمجموع از 150پوند (67کیلوگرم) خوراکی- غذا استفاده کرده است که از آن جمله می‌توان به توت‌فرنگی، چغندر، کلم‌پیچ، زغال‌اخته، تمشک، کلم‌بروکلی، تره‌فرنگی و کلم‌برگ اشاره کرد. برای آنکه نماها زنده‌تر شوند، از سوپ، ماست و کره نیز کمک گرفته است. برای مثال وایبورن، برای آنکه تصویر غروب خورشید در تابلوهایش زنده و واقعی باشد از سوپ‌ هویج، ازگیل و آویشن استفاده کرده است! به این مجموعه پنیر چدار رنده‌شده و سیب‌زمینی، سوپ سبزی و خامه را هم اضافه کنید. نوشیدنی کفیر نیز در بعضی از تابلوها به‌کار رفته است.
این هنرمند دلیل اجرای این 4تابلو را نخست توجه‌دادن به ویژگی‌های خوراکی‌های ارگانیک برای جلوگیری از آسیب به طبیعت عنوان کرده است. درواقع او تلاش کرده تا توجه جهانیان را به تولید و استفاده از خوراکی‌های ارگانیک برای حفظ حیات و سلامت موجودات کره‌زمین حتی در حد کاشت این محصولات در گلدان یا باغچه‌های کوچک منزل جلب کند، اما این تمام ماجرا نیست.
پس از برگزاری این نمایشگاه و نمایش این تابلوها، مواداولیه مورد استفاده در این تابلوها و مقداری از آنها که اصلا مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به سازمان خیریه «سیتی هاوست» اهدا شد. با استفاده از این مواداولیه، 143وعده غذایی برای نیازمندان سراسر کشور تهیه و اهدا شد. با این کار نیز ناتان وایبورن، تلاش کرد تا مردم را به کاهش دورریز موادغذایی، یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی- کشاورزی و اقتصادی تشویق کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید