• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206465
+
-

رشد 3/5درصدی تولید در بخش صنعت و معدن

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود از رشد 3.5درصدی تولید در شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس در نیمه نخست سال خبر داد. در همین دوره میزان فروش بخش معدن 8.4درصد و صنعت 0.9درصد رشد کرده است.
به‌گزارش همشهری، آمار مربوط به تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی بورس اطلاعاتی است که نمایی واقعی از وضعیت تولید در اقتصاد ارائه می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش از وضعیت تولید و فروش شرکت‌های صنعتی و معدنی اعلام کرد سطح تولید در میان شرکت‌های صنعتی 3.5درصد و سطح فروش 0.9درصد افزایش یافته است. شرکت‌های تولید‌کننده محصولات معدنی نیز در همین دوره با رشد 3.5درصدی تولید و 8.4درصدی فروش مواجه شده‌اند.
بیشترین رشد تولید در میان صنایع در نیمه نخست امسال مربوط به صنعت خودرو‌سازی‌ بوده که سطح تولید آن نزدیک به 11درصد افزایش یافته است. گروه محصولات شیمیایی و فلزات پایه هم به‌ترتیب با رشد 1.1 و 1.5درصدی تولید مواجه شده‌اند.
با وجود رشد تولید اما میزان فروش خودرو سازان در نیمه نخست امسال 2درصد و گروه محصولات شیمیایی که ازجمله بزرگ‌ترین و اثر گذار‌ترین شرکت‌های بورس هستند 4.7درصد افت کرده است. تولید کننده‌های فلزات پایه نیز در نیمه نخست امسال با افت 2درصدی فروش مواجه شده‌اند.

تولید و فروش در صنعت خودرو‌سازی‌
آنطور که آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد میزان تولید خودرو سازان در شهریور‌ماه امسال نسبت به‌ماه قبل 7.2درصد رشد نشان می‌دهد اما در مقایسه با‌ ماه مشابه سال قبل 14.5درصد کاهش نشان می‌دهد. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نیز در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال افت محسوس 23.2درصدی نشان می‌دهد. این همان موضوعی است که در طول ماه‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها به آن اشاره کردند و از دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان خبر دادند. استدلال رسانه‌ها این است که با وجود رشد محسوس تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ اما فروش این شرکت‌ها کاهش یافته و این موضوع منجر به افزایش موجودی انبار یا دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید