• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206453
+
-

افتتاح هفتمین پارک بانوان مشهد

زنان
افتتاح هفتمین پارک بانوان مشهد

اولین بار، شهر «هلنا» در ایالت «مونتانا»ی آمریکا در سال 1913صاحب پارکی اختصاصی برای بانوان شد، بعد از آن، پارک بانوان میامی در سـال 1992ساخته شد و بعدتر، مرکز پزشکی دانشگاه اوهایو برای بررسی تأثیر پارک بر سلامت زنان بیمار، پارک زنان را ایجاد کرد.
این تاریخچه و مطالعه‌های صورت گرفته موجب شد پارک بانوان در مناطق دیگری از جهان هم ساخته شود، اما اولین‌بار در ایران، یک دهه پیش بود و شهر بروجرد صاحب پارک بانوان شد، این پارک در سال۱۳۸۰در زمینی به مساحت بیش از ۴۰ هزار مترمربع طراحی شد و به بهره‌برداری رسید. بعد از آن شهرهای دیگری هم به این فهرست اضافه شدند؛ ارومیه، تبریز، همدان، تهران، سمنان
و... . قانونی در دهه‌های قبل تصویب شد که می‌گفت در هر استان حداقل یک پارک یا بوستان به زنان اختصاص یابد. به گزارش همشهری، در روزهای اخیر هم خبر رسید که کلانشهر مشهد، شاهد افتتاح هفتمین پارک بانوان خود بوده است.
پیش از این، «حجاب»، نخستین پارک اختصاصی بانوان در مشهد، «ریحانه» بزرگ‌ترین پارک بانوان شرق کشور، «باغ رز» پارک ملت، «گلایل»، «وحدت» و «ارم» به بانوان اختصاص داشتند و حالا بوستان ۷ هکتاری بانوان «وکیل‌آباد» با نام «شهربانو» افتتاح شده است. شهردار مشهد در حاشیه آیین افتتاح پارک تخصصی «شهربانو» گفت که این بوستان با مساحت 7هکتار مختصات منحصر به‌ فردی دارد و فضایی نوین و مناسب در اختیار بانوان مشهدالرضا(ع) قرار داده است.‌«محمدرضا قلندر شریف» افزود: بوستان شهربانو با چهارونیم هکتار فضای سبز، سومین بوستان‌بزرگ کشور ویژه بانوان مشهدی است که کلنگ ساخت آن در سال ۱۳۹۷ به زمین خورد و اکنون احداث آن با ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار به اتمام رسیده است. به‌گفته او، وجود ۲ زمین روباز ورزشی برای تنیس و دیگر فعالیت‌های ورزشی به مساحت 1800مترمربع، مسیر یک کیلومتری سلامت پیاده‌روی با امکاناتی مثل سکوهای یوگا، تجهیزات بدنسازی و ورزش تی.آر.ایکس ازجمله امکانات این بوستان است.
شهردار مشهد با بیان اینکه این بوستان از فضای جنگلی برخوردار است، اظهار کرد: زمین بازی ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربعی کودکان نیز با توجه به ویژگی جنگلی بودن بوستان طراحی و اجرا شده و وسایل آن کاملا چوبی است. همچنین برای اجرای برنامه‌های ویژه یک آمفی تئاتر ۳۰۰ نفره در این مجموعه ساخته شده است.
پیش از این اعضای شورای شهر مشهد، از طراحی ۱۴ بوستان در سطح شهر برای بانوان خبر داده بودند که قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری برسندو بخش عمده آنها در حاشیه شهر قرار دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید