• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206321
+
-

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار می‌رود؟

چند روز پیش خبر احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو منتشر و گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش قیمت خودرو مطرح شد؛ اما مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری این خبر را تکذیب کرد و گفت : مبنای این خبر اشتباه بود و هیچ ارتباطی به کنار‌گذاشتن شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری خودرو ندارد. سپهر دادجوی توکلی افزود: تا زمانی که موضوعی در صحن شورا مطرح نشود و با اکثریت آراء مورد تصویب قرار نگیرد، فاقد اعتبار است.

نقش تعیین‌کننده شورای رقابت
حواشی ایجادشده پیرو عملکرد شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروها، منجر به موضع‌گیری سخنگوی دولت هم شد. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، در مورد شورای رقابت گفت: شورای رقابت مصوب مجلس است و قانون آن را تشکیل داده و صلاحیت‌هایش را مجلس به شورای رقابت واگذار کرده و طبیعتا دولت هم باید مجری قانون باشد و اگر تصمیمی بخواهد گرفته شود، مجلس باید برای آن تصمیم بگیرد.
مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت در واکنش به این صحبت‌ها، گفت: کلیت این صحبت‌ها درست است و شورای رقابت طبق اصل۴۴ قانون اساسی مصوب مجلس است و به درخواست مجلس تاسیس شده، بنابراین اعمال هرگونه تغییرات در این حوزه به اختیار مجلس است. دادجوی توکلی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون شورای رقابت نقش تعیین‌کننده‌ای را  در قیمت‌گذاری خودرو دارد، گفت: در قیمت‌گذاری خودرو، قانون به شورای رقابت تکلیف کرده است که با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرو در کشور، موظف است برای ساماندهی این بخش دستورالعملی را تدوین کند. بر این اساس، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در قالب مصوبه۵۴۳ تأیید شد و اکثریت آرای شورا را کسب کرد و تا زمانی که تغییری در آن مصوبه‌صورت نگیرد، ما هیچ تغییری در آن نخواهیم داشت و هر زمانی اعضای شورا نیاز به تغییر را تشخیص دهند، پس از رأی‌گیری و اخذ اکثریت آراء در شورا، آن تغییر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تعیین قیمت خودروهای جدید
مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت در مورد جلسه اخیر این شورا گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد، این است که ما به‌صورت مکرر با درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود مواجه هستیم که در این زمینه شورا به فراخور زمان و شرایط نظر می‌دهد. بر این اساس، روز گذشته قیمت ۸‌محصول از محصولات ایران‌خودرو که معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت آنها را محصول جدید و فاقد قیمت معرفی کرده بود، تعیین شد. دادجوی توکلی در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو بیان کرد: طبق روال سابق، قیمت خودرو از سوی سازمان حمایت محاسبه و پس از آن به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال می‌شود. قیمت‌های ارسالی در صحن شورا بررسی و سپس درخصوص آنها رأی‌گیری می‌شود. وی ادامه داد: در مورد محصولات ایران‌خودرو هم معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت نظر خود را به سازمان حمایت اعلام کرد و سازمان حمایت فرایند قیمت‌گذاری را محاسبه و به کارگروه خودروی شورای رقابت پیشنهاد داد. پس از آن، روند بررسی قیمت‌ها در کارگروه شورا، از زمان درخواست شورا تا تصویب کمتر از یک هفته انجام و به سرعت قیمت محصولات جدید ارائه شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید