• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206187
+
-

برگزاری نخستین مجمع ورزشی- بورسی با حضور سهامداران

مجمع عمومی پرسپولیس یکشنبه هفته آینده برای نخستین بار با حضور سهامداران بورس برگزارمی‌شود

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

با گذشت یک سال و نیم از زمان ورود باشگاه پرسپولیس به بازار سرمایه قرار است این باشگاه آخر‌ماه جاری نخستین مجمع عمومی سالانه خود را با حضور سهامداران فعال در بورس برگزار کند. تفاوت این مجمع با سایر مجامع این شرکت در این است که در این مجمع سهامداران بورس نیز به‌طور گسترده شرکت خواهند کرد.
به‌گزارش همشهری، باشگاه پرسپولیس اعلام کرده است مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت 30مهر‌ماه امسال برای بررسی صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 31خرداد1402 برگزارخواهد شد. پذیره‌نویسی سهام این شرکت برای نخستین‌بار اواخر سال1400 در فرابورس انجام و معاملات سهام آن نیز شهریور پارسال آغاز شد. حالا یک سال و نیم بعد از ورود رسمی این باشگاه به بازار سرمایه قرار است مجمع عمومی آن که از جهات زیادی با سایر مجامع این باشگاه تفاوت دارد برگزار شود.

تفاوت مجمع امسال
باشگاه پرسپولیس آخر مهر‌ماه در شرایطی مجمع عمومی سالانه خود را برگزار خواهد کرد که برخلاف گذشته هزاران سهامدار دارد. در جریان پذیره‌نویسی سهام این شرکت برای نخستین بار بیش از 200هزار نفر سهام این شرکت را خریداری کردند. اما بعد از اینکه معاملات این باشگاه در بورس آغاز و قیمت سهام این شرکت شروع به نزول کرد برخی سرمایه‌گذاران سهام خود را فروختند. در حال حاضر اطلاعات دقیقی در مورد تعداد سهامداران این شرکت در دست نیست. طبق قواعد بازار سرمایه همه سهامداران با هر تعداد سهم می‌توانند در مجمع عمومی پرسپولیس و استقلال حاضر شوند. برآورد می‌شود مجمع عمومی امسال پرسپولیس از این جهت تفاوت‌های آشکاری با سایر مجامع داشته باشد و شاهد حضور تعداد زیادی از سهامداران باشیم که در عین حال می‌توانند از هواداران این باشگاه هم باشند.

زیر نگاه سهامداران
تفاوت اصلی در مجمع عمومی امسال اما به موضوع شفافیت نیز بازمی‌گردد. به‌طور طبیعی شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند به‌دلیل اینکه قبلا زیر نگاه نقادانه سهامداران و تحلیلگران بازار سرمایه قرار نگرفته بودند از شفافیت کمتری برخوردار بودند اما بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و نظارت سهامداران موجب می‌شود مدیران شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند دقت بیشتری نسبت به عملکرد مالی خود داشته باشند و این موضوع ضمن افزایش شفافیت مالی به ارتقای صورت‌های مالی این شرکت‌ها نیز منجر می‌شود.

وضعیت مالی و قیمت سهام
بررسی نمودار قیمت سهام باشگاه پرسپولیس نشان می‌دهد قیمت هر سهم شرکت از زمان آغاز معاملاتش در شهریور پارسال تاکنون 42درصد افت کرده است. قیمت سهام این شرکت در روزی که معاملات سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس آغاز شد درحدود 350تومان بود که این میزان اکنون به حدود 200تومان به ازای هر سهم رسیده است.
قیمت سهام استقلال هم در همین دوره از 412تومان به 170تومان رسیده است که نشان می‌دهد قیمت سهام این شرکت 58درصد افت کرده است که این میزان افت دست‌کم بیشتر از افت ارزش سهام پرسپولیس است.
علت نزول قیمت سهام این باشگاه‌ها، عملکرد مالی آنها است که منجر به کاهش اعتماد سهامداران وخروج تعداد زیادی از آنها از ترکیب سهامداری این دو باشگاه شده است.
آنطورکه داده‌های آماری نشان می‌دهد تحت‌تأثیر عملکرد ضعیف مالی باشگاه پرسپولیس زیان عملکرد آن در سال مالی گذشته 28درصد افزایش یافته و به 142میلیاردو825میلیون تومان رسیده است.
با اضافه شدن این میزان زیان، اکنون زیان انباشته باشگاه به 546میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل 35درصد افزایش نشان می‌دهد.
همه این ارقام به‌معنای آن است که این باشگاه نه فقط سودی برای سهامداران نداشته بلکه به ازای هر سهم 136ریال زیان ساخته است.
در مورد باشگاه استقلال وضع بدتر است، چرا که زیان خالص این شرکت در یک سال گذشته 578درصد افزایش یافته و به 529میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که زیان این باشگاه سال گذشته کمتر از پرسپولیس و بالغ بر 78میلیارد تومان بود.
با اضافه شدن این میزان زیان در یک سال گذشته، در حال حاضر جمع کل زیان انباشته باشگاه استقلال به 781میلیارد تومان رسیده که 235میلیارد تومان بیشتر از باشگاه پرسپولیس است. با افزایش زیان باشگاه استقلال زیان هر سهم این باشگاه نیز به ازای هر سهم به 490ریال رسیده که نسبت به سال قبل 581درصد افزایش نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد که چرا میزان افت قیمت سهام باشگاه استقلال بیشتر از سهام پرسپولیس بوده است.


مکث
دلایل زیان

مروری دقیق‌تر به کارنامه باشگاه پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد که هر دو باشگاه همواره از جنبه مالی عملکرد ضعیفی داشته‌اند. به‌زعم کارشناسان علت اینکه سرخابی‌ها هنوز زیان ده هستند و نتوانسته‌اند عملکرد مالی خود را بهبود دهند به موضوع حق پخش تلویزیونی‌ بازمی‌گردد. به‌طور طبیعی منابع تامین مالی باشگاه‌ها عمدتا از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود و حق پخش اینترنتی هم اخیرا به آن اضافه شده است. در ایران اما هنوز موضوع حق پخش تلویزیونی حل نشده است و از این محل پولی به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود.
اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ قبلا در این‌باره گفته بود:فروش مجوز پخش دیدار به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به شبکه‌ها و تلویزیون‌ها یکی از راه‌های کسب درآمد باشگاه‌ها است که در ایران هنوز حل نشده و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توانایی بیش از آنچه درصورت‌های مالی منعکس شده ندارند‌.
به‌گفته او به‌دلیل نامناسب بودن زیرساخت‌های ورزشی، تیم‌هایی در لیگ برتر بقا پیدا می‌کنند که یک نهاد به‌عنوان اسپانسر، آنها را تامین مالی کند. اما در مورد پرسپولیس و استقلال شرایط متفاوت است چرا که دولت سهامدار اصلی این دو باشگاه است و اجازه چنین پرداخت‌هایی را ندارد بنابر این این‌دوباشگاه برای ماندن در کورس‌ رقابت مجبورند دست به دامن این و آن شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید