• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206138
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58xrq
+
-

قانون برای سگ‌های ولگرد

چالش جدی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در ایران پایان‌ناپذیر است و جمعیت سگ‌های ولگرد علاوه بر افزایش بسیار به‌دلیل غذارسانی غیرقانونی به آنها از سوی برخی حامیان سگ‌های ولگرد در کشور موجب شده است که خطرات محیط‌زیستی و انسانی این گونه در ایران افزایش یابد، اما چگونه می‌توان با این معضل جدی برای طبیعت و شهروندان ایرانی مقابله کرد؟
غلامرضا ابدالی، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات ‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست در نخستین کارگروه «نحوه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و گله‌دار» که با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد، اعلام کرد: نبود یک قانون مصوب که تکلیف دستگاه‌ها را درخصوص سگ‌ها مشخص کند، مشکل‌ساز شده؛ بنابراین نیاز به تصویب قانون در این زمینه وجود دارد. به ‌گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، ابدالی گفت: انواع تهدیدات سگ‌های بلاصاحب و سگ‌های گله‌دار بررسی و مشخص شده است که این دسته سگ‌ها، هم برای جوامع انسانی و مناطق مسکونی خطرآفرین هستند و هم می‌توانند برای محیط‌های طبیعی مشکل‌ساز شوند. در محیط‌های طبیعی علاوه بر تهدید مستقیم حیات‌وحش، آمیزش‌هایی نیز صورت می‌گیرد که در نتیجه آن، گونه‌های هیبرید و دورگه در حیات‌وحش به‌وجود می‌آیند که بسیار خطرناک هستند.
وی درباره مصوبات نخستین کارگروه نحوه کنترل سگ‌های بلاصاحب و گله‌دار افزود: تصویب قانون در مجلس و اعتبار برای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌عنوان نماینده وزارت کشور برای ساماندهی سگ‌ها و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های موجود در این کارگروه صورت گرفت. ابدالی مدیریت پسماندها در جهت کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب را حیاتی دانست و گفت: حیوانات بلاصاحب‌  بیشتر در اطراف مراکز پسماند پرسه می‌زنند و اگر این مراکز به خوبی حصارکشی و مدیریت شوند، بسیاری از مسائل حل خواهند شد. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اعلام کرد: مردم از روی احساس و دلسوزی به سگ‌ها غذا می‌دهند. این کار اغلب در پارک‌ها و نقاط حاشیه شهرها انجام می‌شود که بی‌شک سگ‌ها را به مناطق انسانی نزدیک می‌کند. این کار غیرقابل‌قبول است و تهدیدات بی‌شماری را به همراه دارد چرا‌که افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب را به همراه دارد. ابدالی گفت: در بعضی از کشورها قوانینی وضع شده که از غذا دادن دستی به سگ‌ها ممانعت می‌کند و برای این کار جریمه بالایی در نظر گرفته شده است،  ما هم باید چنین قوانینی ‌ داشته باشیم تا از آسیب سگ‌ها به جمعیت حیات‌وحش و جوامع انسانی جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید