• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 24 مهر 1402
کد مطلب : 205896
+
-

مصرف لبنیات را جدی بگیریم

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

کاهش مصرف پایین لبنیات در ایران باعث شده است تا مسئولان و کارشناسان در این زمینه هشدار دهند. سرانه مصرف لبنیات در ایران در مقایسه با سرانه جهانی نگران‌کننده است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت روز گذشته با هشدار درباره کاهش مصرف لبنیات در کشور، گفت: «مصرف لبنیات در کشور ما متأسفانه به اندازه یک واحد در روز است. درحالی‌که نیاز ما در کشور، مصرف روزانه 2 تا 3 واحد لبنیات است. اگر به آمارهای جهانی هم نگاه کنید، در کشورهای غربی مصرف لبنیات بسیار بالاست.»پریسا افشانه، متخصص تغذیه درباره اثرات ناگوار حذف یا کاهش مصرف لبنیات از رژیم غذایی روزانه به همشهری می‌گوید: با توجه به اینکه لبنیات منبع غنی تامین کلسیم و پروتئین است و بدن به میزان قابل توجهی به کلسیم برای سلامت جسم نیاز دارد، کاهش مصرف آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی برای سلامت فرد در پی داشته باشد. توصیه این است که افراد، لبنیات را حتی کمتر از واحدهای تعیین‌شده مصرف نکنند و حتما به میزانی که بدن نیاز دارد، روزانه مصرف کنند. حالا ببینید حذف کامل آن از رژیم روزانه تا چه اندازه می‌تواند برای بدن و حتی روح و روان فرد آسیب‌زا باشد.افشانه  معتقد است: مصرف درست و به‌قاعده لبنیات، می‌تواند سلامت استخوان‌ها، سلامت دستگاه گوارش، تامین کلسیم و پروتئین بدن، تامین و جذب ویتامین D و... را تضمین کند اما کاهش یا حذف آن از سبد مصرفی خانواده‌ها همه این موارد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف مثل پوکی استخوان، شکستگی راحت استخوان، تضعیف سیستم ایمنی بدن و... شود.
این کارشناس تغذیه در ادامه به حذف برنامه شیر مدارس در کشور اشاره می‌کند و آن را خطایی استراتژیک می‌داند و می‌گوید: «تا چند سال پیش لااقل در مدارس کشور بین دانش‌‌آموزان شیر به‌عنوان تغذیه توزیع می‌شد اما چند سالی است که این برنامه هم اجرا نمی‌شود و این موضوع می‌تواند تبعات زیادی برای رشد کودکان به‌خصوص رشد قد آنها داشته باشد. لغو این برنامه، اشتباهی استراتژی بود و لازم است تا دوباره احیا شود. این موضوع (حذف برنامه شیر مدارس) در استان‌های محروم و کم‌برخوردار، خود را بیشتر نشان می‌دهد. مثلا با افزایش آمار سوءتغذیه در بین کودکان.»افشانه ادامه می‌دهد: «در کشورهای توسعه‌نیافته یا با درآمدهای پایین که عمدتا دسترسی محدودی به منابع غذایی دارند، نقش لبنیات در رژیم غذایی بسیار مهم‌تر و پررنگ‌تر است. لبنیات مجموعه‌ای از مواد مغذی کلیدی را تأمین می‌کند که تأمین آن از طریق رژیم‌های غذایی فاقد محصولات لبنی دشوار است.»

* متن کامل این گفت‌وگو را در همشهری آنلاین بخوانید

این خبر را به اشتراک بگذارید