• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205864
+
-

10دهکده ورزشی جدید در پایتخت

معاون شهردار تهران: برای احیای سرای محله‌ها اقدامات گسترده‌ای در حال انجام است

امید و افتخار
10دهکده ورزشی جدید در پایتخت

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

قطار پویش‌های امید و افتخار در هفتادوششمین ایستگاه خود به منطقه21 و محله چیتگر شمالی رسید. منطقه21 به‌عنوان یکی از مناطق پهناور و کم‌برخوردار پایتخت در بحث سرانه‌های فرهنگی و ورزشی با کمبود‌ها و چالش‌های فراوانی روبه‌روست که در این دوره از مدیریت شهری تلاش شده تا این کمبود‌ها برطرف شود. در همین راستا پروژه‌های متعددی طی 2سال اخیر آغاز شده و درحال انجام است که بخشی از آنها به‌زودی تکمیل خواهد شد و برخی هم به مرحله بهره‌برداری رسیده است که ازجمله آنها می‌توان به 11پروژه عمرانی، فرهنگی و ورزشی افتتاح شده در قالب هفتادوششمین رویداد شنبه‌های امید و افتخار اشاره کرد.
به‌گزارش همشهری، یکی از نقاطی که بالن‌های قرمز رنگ شهر بر فراز آن افراشته شده بود، بزرگراه شهید لشکری، خیابان چهل‌وهفتم، زمین چمن شهدای چیتگر بود. این نقطه دیروز، طی یک مراسمی و با حضور چهره‌های ورزشی سرشناس و همچنین جمعی از شهروندان ساکن منطقه، بهره‌برداری شد.

ایجاد تحول نرم در شهر
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی منطقه۲۱ در قالب هفتادوششمین پویش امید و افتخار، با بیان اینکه یکی از تأکیدات شهردار تهران ایجاد تحول نرم‌افزاری در شهر است، گفت: «خدا را شکر می‌کنیم که امروز به هفتادوششمین شنبه امید و افتخار رسیدیم و این نشان می‌دهد که در هر گوشه پایتخت یک خبر خوبی به شهروندان داده می‌شود.» محمدامین توکلی‌زاده با بیان اینکه شهر برای شهروندانی است که در آن زندگی می‌کنند، ادامه داد: «به جرأت می‌توان گفت تنها خدمات مستقیمی که شهرداری تهران می‌تواند به شهروندان ارائه دهد در پروژه‌های فرهنگی و ورزشی است؛ این در حالی است که در حوزه‌های اجتماعی مانند حذف آسیب‌های اجتماعی و احیای سرای محله‌ها نیز اقدامات گسترده‌ای در شهر تهران در حال انجام است.» همچنین توکلی‌زاده با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در منطقه ۲۱درباره هزینه‌های استفاده از مجموعه‌های ورزشی برای شهروندان تأکید کرد: «تمام تعرفه‌های مجموعه‌های ورزشی منطقه تابع مصوبه شورای شهر است که حتی از تعرفه‌های دولتی نیز پایین‌تر است.»

تهیه اطلس نیازهای فرهنگی و گردشگری

توکلی‌زاده درباره ساختار موردنظر شهرداری تهران برای ایجاد سازمان گردشگری پایتخت هم گفت: «با توجه به‌وجود زیرساخت گردشگری در شهر تهران، از گذشته اتفاقات خوبی به‌صورت غیرمنسجم رخ داده بود. برای نزدیک‌شدن به سازمان گردشگری تأکید شهردار تهران به ایجاد یک شورای سیاستگذاری با ریاست شهردار و قائم‌مقامی معاون امور اجتماعی و فرهنگی بود که در این شورا تمام شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری که در اساسنامه آنها به موضوعات گردشگری اشاره شده، حضور دارند.» همچنین معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به فعالیت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اعلام کرد: «شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار است اطلس نیازهای فرهنگی و گردشگری شهر تهران را تهیه کند که با توجه به رو به اتمام بودن زمان طرح تفصیلی شهر تهران، قرار است در طرح جدید تفصیلی پایتخت، این فضاهای جدید را جانمایی کنیم؛ به‌عنوان مثال در طرح تفصیلی جدید ۱۰دهکده ورزشی جدید راه‌اندازی شود.»

اتفاقات خوبی در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی پایتخت در راه است

حسین اوجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در این مراسم با تأکید بر این موضوع که در این دوره از مدیریت شهری توسعه زیرساخت‌ها و رویدادهای ورزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: «اعتقاد داریم در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگی و ورزشی شهر تهران روی می‌دهد. همچنین رویداد قهرمان شهر با هدف تحرک و استعدادیابی شهروندان در ورزش‌های همگانی اجرا می‌شود. در مجموع مهم‌ترین رسالت سازمان ورزش ارائه خدماتی در حوزه تامین زیرساخت‌ها و اجرای رویدادهای ورزشی در
پایتخت است.»

سرانه ورزشی تهرانی‌ها کمتر از یک متر
آمارها نشان می‌دهد که وضعیت سرانه فعالیت‌های بدنی در شهر تهران خوب نیست. حسین اوجاقی در این رابطه می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد سرانه فعالیت‌های بدنی در شهر تهران ۳۰درصد و حدود ۱۳دقیقه در روز است؛ این در حالی است که در حوزه سرانه‌های ورزشی نیز به‌رغم استانداردهای جهانی که ۲.۳۰مترمربع به ازای هر فرد است در شهر تهران سهم هر شهروند کمتر از یک متر است.»

ایجاد سرای محله در همه محلات منطقه21

محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه۲۱
در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های این منطقه در قالب هفتادوششمین پویش امید و افتخار، گفت: «امروز چند پروژه شامل 8زمین چمن مصنوعی به مساحت ۱۳هزار مترمربع به همراه یک سرای محله و مرکز طوطیا که مربوط به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است به بهره‌برداری می‌رسد. به این ترتیب همه ۱۳محله منطقه۲۱ دارای سرای محله خواهند شد که خدمات ۹گانه به همراه امکانات مناسب شامل کتابخانه و... را دارا هستند. از 8زمین چمنی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند 3زمین احداثی و مابقی بازسازی بوده که درمجموع ۶۰۰میلیارد ریال هزینه احداث و بازسازی این زمین‌ها شده است. یکی از مشکلات منطقه۲۱ کمبود مجموعه‌های ورزشی بود که از ابتدای مدیریت شهری جدید، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و به‌زودی 3زمین چمن مصنوعی دیگر نیز در سطح منطقه۲۱ به بهره‌برداری می‌رسد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید