• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20580
+
-

پیگیری افزایش دوباره دستمزد کارگران

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به تأثیر گرانی‌ها بر جامعه کارگری گفت: به‌دنبال این هستیم که در جلسه شورای‌عالی کار بحث افزایش دستمزد مجدد کارگران را بررسی کنیم چراکه حقوق فعلی پاسخگوی هزینه‌های معمولی زندگی نیست. 

ابوالفضل فتح‌اللهی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره تأثیر گرانی‌ها بر سبد معیشت خانوار کارگری به تسنیم گفت: افزایش قیمت مسکن (خرید و اجاره‌بها) بخش عظیمی از درآمد کارگران را شامل می‌شود. در چند‌ماه گذشته با افزایش 30تا40درصدی قیمت مسکن شرایط کارگران برای زندگی بسیار دشوار شد.

 وی با بیان اینکه درآمد کارگران کفاف خرید مسکن را نمی‌دهد گفت: اگر تا چند سال گذشته جامعه کارگری با قرض و گرفتاری می‌توانست منزلی در ابعاد کوچک را خریداری کند، افزایش قیمت مسکن طی چند‌ماه گذشته به سمتی رفت که هم‌اکنون کارگران برای اجاره‌بهای مسکن غصه‌دار هستند. اکثر کارگران به حاشیه شهرها رفته‌اند تا شاید بتوانند مسکنی با قیمت مناسب را تهیه کنند. امکان خرید مسکن برای کارگران، دیگر وجود ندارد. کارگران پس‌اندازی برای خرید مسکن ندارند چراکه از هزینه‌های روزمره خود عقب هستند. افزایش دستمزد سال 97کارگران نتوانست پوشش تمام هزینه‌های زندگی را بدهد و تا حد بسیار اندکی عقب‌ماندگی مزدی سال 96را جبران کرد.

فتح‌اللهی با تأکید بر اینکه هیچ قانونی مبنی بر اینکه دستمزد کارگران تنها یک‌بار در سال افزایش یابد وجود ندارد، اظهار داشت: در جلسه‌های آینده شورای‌عالی کار به‌طور 100درصد بحث افزایش مجدد دستمزد را بررسی خواهیم کرد. با توجه به اینکه تمام کالاها گران شده‌اند، درخواست بررسی مجدد افزایش دستمزد را داریم و در جلسات شورای‌عالی کار افزایش دستمزد را بازنگری می‌کنیم.

 رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به تعدیل‌های متعدد در سال 97گفت: تولیدکنندگان با مشکلات متعدد در افزایش قیمت مواد اولیه و رکود در فروش محصولات خود مواجه هستند و هم‌اکنون تورم بالایی در بازار و جامعه دیده می‌شود، اما تولیدکنندگان برای کنترل هزینه‌های خود از نخستین اهرم که تعدیل نیروی کار است استفاده می‌کنند.کارگران در کنار گرانی‌ها و عقب‌ماندگی دستمزد مشکل بیکاری و عدم‌امنیت شغلی را دارند.

وی با بیان اینکه ثباتی در اقتصاد وجود ندارد و تولیدکنندگان نمی‌توانند روی اقتصاد برنامه‌ریزی کنند، گفت: تعدیل نیروی کار به‌دلیل افزایش دستمزد نیست، عده‌ای تصور می‌کنند که افزایش مزد باعث تعدیل نیروی کار می‌شود، این در حالی است که مشکلات مالیاتی، بی‌ثباتی بازار تولید و مصرف، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ تورم و افزایش رکود حاکم بر اقتصاد تنها بخشی از مشکلات تولیدکنندگان است. در 3ماه ابتدای سال97 مواد اولیه برخی کارخانه‌ها تا 2برابر قیمت قبلی افزایش یافته و همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان نیروی کار را تعدیل کنند. آمارها نشان می‌دهد بین 8تا 10درصد هزینه‌های سربار را هزینه دستمزد تشکیل می‌دهد، اما متأسفانه برخی افراد تصور می‌کنند که تنها دلیل تعدیل و بیکاری کارگران افزایش دستمزد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید