• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 22 مهر 1402
کد مطلب : 205751
+
-

نقش‌جهان تا دروازه قرآن، 2ساعت زودتر

در جریان سفر رئیس جمهوری به استان فارس، پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز در کنار 53طرح آب و برق و 10هزارو200واحد مسکن دولتی به بهره‌برداری رسید

گزارش
نقش‌جهان تا دروازه قرآن، 2ساعت زودتر

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

بخش باقیمانده از پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز بعد از 13سال انتظار در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس زیر بار ترافیک رفت و زمان سفر بین 2شهر مهم گردشگری کشور 2ساعت کمتر شد.
به‌گزارش همشهری، سیدابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی، صبح پنجشنبه گذشته وارد استان فارس شد، در نخستین برنامه این سفر، روبان افتتاح 6قطعه از پروژه بزرگ و ملی آزادراه شیراز-اصفهان به طول 212کیلومتر را قطع و همزمان دستور آغاز عملیات قطعه7 این پروژه را صادر کرد.

صرفه‌جویی 6 همت سوخت
با افتتاح بخش باقیمانده از پروژه آزادراهی اصفهان - شیراز (حدفاصل ایزدخواست تا شیراز) زمان سفر در مسیر شیراز به اصفهان و مناطق مرکزی کشور بیش از 2ساعت کاهش یافت و مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز مسیر آسان‌تری برای ارتباط با مرکز و شمال کشور پیدا کردند.  علاوه بر این، امنیت سفر و رفت‌وآمدهای خودرویی مردم در این مسیر ‌به واسطه حذف نقاط حادثه‌خیز و جداسازی کل مسیر رفت‌وبرگشت، به شکل جدی ارتقا پیدا می‌کند. ازجمله ثمرات افتتاح این قطعه آزادراهی، کاهش مصرف سالانه 130میلیون لیتر سوخت به ارزش 6هزار میلیارد تومان است؛ آن‌هم فقط با فعال شدن پروژه‌ای که تاکنون 25هزار میلیارد تومان صرف احداث آن شده است. با این حساب، بعد از 4سال فقط از محل صرفه‌جویی سوخت، کل هزینه این پروژه آزادراهی به دولت بازگردانده می‌شود. علاوه بر این، قطعه آزادراهی شیراز - اصفهان، یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور آزادراهی شمال - جنوب کشور است که باید تا بوشهر ادامه پیدا کند.

افتتاح 53 طرح وزارت نیرو
از دیگر دستاوردهای سفر رئیسی به استان فارس، افتتاح 53طرح وزارت نیرو شامل 41طرح در بخش برق و 12طرح در بخش آبفا بود که با اعتباری بالغ بر 10هزارو600میلیارد تومان آماده بهره‌برداری شده بود. مهم‌ترین طرح آبی در جریان این سفر، بهره‌برداری رسمی از خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز از سد درودزن بود که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان فارس محسوب می‌شود و از تنش آبی شیراز جلوگیری می‌کند.
در این خط انتقال آب با طول 78کیلومتر لوله فولادی، یک باب ایستگاه پمپاژ، 4422متر تونل و 3مخزن بتنی به ظرفیت 60هزار مترمکعب احداث شده و ظرفیت انتقال آن 3هزار لیتر در ثانیه معادل 40درصد کل نیاز آبی شیراز است. اعتبار هزینه شده این طرح 650میلیارد تومان است که ارزش روز آن 6هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

واگذاری زمین و مسکن به شیرازی‌ها
رئیس جمهوری، دیروز در دومین روز از برنامه‌های سفر استانی به فارس، ضمن بازدید از عملیات ساخت پروژه 1260واحدی ماهور و 2486واحدی فرهنگ در شهر جدید صدرای شیراز که در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن احداث می‌شوند، به‌صورت همزمان و از طریق ویدئوکنفرانس دستور واگذاری 10هزارو200واحد مسکونی شهری، روستایی، بافت فرسوده و خودمالکی و 30هزار قطعه زمین به متقاضیان مسکن در این استان را صادر کرد. همچنین با دستور رئیسی، عملیات اجرایی 55هزار واحد مسکونی و آماده‌سازی 28سایت نهضت ملی مسکن به مساحت 1278هکتار در شهرهای مختلف استان فارس آغاز شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جریان واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن در شیراز، اعلام کرد: مجموعا در کل کشور، یک‌میلیون‌و800هزار واحد مسکونی در قالب روستایی، شهری، بافت فرسوده و خود مالکی در حوزه نهضت ملی مسکن در دست ساخت است و امیدواریم با تمرکز ویژه در حوزه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، تا یک سال دیگر ساخت واحدهای مسکونی در کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید