• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 22 مهر 1402
کد مطلب : 205704
+
-

14هزار سال پیش تو اینجا بودی!

کشف خوب
14هزار سال پیش تو اینجا بودی!

مهتاب خسروشاهی

یافته‌های به‌دست آمده از ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان در نقطه‌ای به نام کلوویس نشان می‌دهند انسان 14هزار سال پیش روی کره خاکی می‌زیسته است. اما یافته‌های جدید پژوهشگران، زمان این عدد را از هفتم اکتبر2023 میلادی تغییر داده است! چراکه رد‌پاهای به‌دست آمده در مکزیکوسیتی بیانگر آن است که انسان‌ها بیش از آنچه فکر می‌کردیم، در روی کره خاکی حضور داشته‌اند.
ردپاهای جدید به‌دست آمده از میان هزاران رد پای شناخته شده توسط انسان، ماموت تنبل‌ غول‌پیکر و... در پارک ملی «وایت سندز» منظره‌ای خاص در جنوب نیومکزیکو ایجاد کرده‌است. منطقه موردنظر در پایان دوره عصر یخبندان، دریاچه‌ بزرگی را در خود جای داده بود که کرانه‌های خشک شده این دریاچه، از این فسیل‌ها نگهداری کرده است.
پیش از این در سال2021 میلادی، محققان خدمات پارک ملی، سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، مقاله‌ای را در مجله Science منتشر کردند که نشان می‌داد ردپاها بین 21 تا 23هزار سال قدمت دارند که از همان زمان نیز این عدد بحث‌برانگیز بود. به‌گفته کاتلین اسپرینگر، یکی از پژوهشگران سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، سن‌های تخمین زده شده برای ردپاها بسیار قدیمی‌تر از الگوی پذیرفته شده برای ورود انسان به آمریکای شمالی است. پژوهشگران تصور می‌کردند انسان‌ها ممکن است در پایان آخرین دوره عصر یخبندان از سیبری کنونی به آلاسکا رفته باشند. اما اگر تجزیه و تحلیل ‌گروه پژوهشی از سن ردپاها درست باشد، شاید انسان حتی پیش از یخ‌بستن زمین‌های شمالی، راهی برای ورود به قاره آمریکا یافته بوده است. این پژوهش‌ها از نظر بررسی زمان مهاجرت انسان‌ها به قاره‌ها ارزشمند است.
برای آنکه زمان درست رد پاها شناسایی شود 2 بررسی دیگر نیز انجام شد؛ نخست بررسی تاریخ جذب کربن توسط یک گیاه آبزی علفی و دیگری وضعیت جذب کربن توسط درختان خرما در نزدیکی محل کشف ردپاها. نمونه‌برداری از وضعیت کربن بستر دریاچه نزدیک به ردپاها نیز راهکار دیگر بود.
در سال‌های اخیر علاوه بر این نمونه به‌دست آمده با قدمت 14هزار سال، پژوهشگران دانشگاه واندربلیت عقیده دارند سایت «مونث ورد» در جنوب کشور شیلی، رد پایی با قدمت 15هزار سال را یافته است. علاوه براینکه باستان‌شناسان در شهر تگزاس ایالات متحده، قدمت مصنوعات دست‌ساز بشر را به 15500سال پیش نسبت می‌دهند. با این حال به‌نظر می‌رسد قدمت ردپاهای یافته شده، بیش از انواعی است که پیش از این یافت شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید