• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205487
+
-

گشودن مرزهای زمینی برای گردشگران خودرویی 6کشور

گردشگران خودرویی از ترکیه، کویت، امارات، عمان، پاکستان و عراق می‌توانند به‌راحتی و با قیمت ارزان وارد ایران شوند

گردشگری
گشودن مرزهای زمینی برای گردشگران خودرویی 6کشور

برنامه‌ریزی‌های جدید در حوزه گردشگری کشور بر تسهیل ورود گردشگران به ایران تمرکز دارد و بر این اساس نیز وزارت میراث‌فرهنگی توانست در روزهای گذشته نخستین گروه از گردشگران خودرویی به ایران را در توافق با عراق بدون طی روال اداری زمانبر ظرف یک‌ساعت وارد ایران کند.
ایران و عراق به‌تازگی توافقنامه تسهیل ورود گردشگران خودرویی را امضا کرده‌اند و بدین‌ترتیب مرزهای زمینی ایران با گردشگران عراقی در روزهای گذشته برای نخستین‌بار ظرف کمتر از یک‌ساعت روی گردشگران خودرویی آن کشور که به ایران سفر کرده بودند، باز شد.
سفر گردشگران خارجی با خودرو به ایران البته از مدت‌ها قبل ادامه داشته و بیشتر گردشگرانی که مسیر چین و هندوستان را در پیش می‌گیرند عمدتا از اروپا به مغولستان و ترکیه و ایران می‌رسیدند تا با ارائه مدارک خودرویی و تأییدیه‌های قبلی و پرداخت عوارض و هزینه بسیار از خاک ایران عبور کرده و به هندوستان و چین سفر کنند، اما ورود به ایران با خودرو یا موتورهای شخصی گردشگران زمینی کار چندان آسانی نبود که این مانع در چند روز گذشته برچیده شد و حالا گردشگران خارجی به‌راحتی و در مدت زمانی اندک می‌توانند از مرزهای ایران عبور کنند و با بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشورمان، سفرهای طولانی خود به کشورهای دیگر را ادامه دهند.

ایرانی‌ها هم با خودرو به 6 کشور سفر می‌کنند
محمدحسین صوفی، مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران:
مشکل ورود گردشگران خودرویی به ایران با برخی کشورها حل شده و اتباع خارجی و مسافران درصورت داشتن «کارنه دوپاساژ»، ارزان و سریع‌تر از گذشته می‌توانند با وسیله نقلیه موتوری خود از مرز ایران گذر کرده و وارد خاک کشورمان شوند. درحال حاضر گردشگران و مسافران خارجی با خودرو و وسایل نقلیه موتوری شخصی از ترکیه، امارات، کویت، عمان و پاکستان با داشتن «کارنه دو پاساژ» امکان سفر به ایران را دارند. به‌تازگی با عراق توافق شده و این کشور هم به آن فهرست اضافه شده و مابقی کشورها هم به‌تدریج اضافه می‌شوند. اتباع خارجی با خودرو و وسایل نقلیه موتوری شخصی، درصورت داشتن سند «کارنه دو پاساژ» می‌توانند از تمام مرزهای زمینی وارد ایران شوند. داشتن «کارنه» باعث می‌شود آنها سریع و ارزان از مرز گذر کنند. البته برخی اتباع این امکان را از قبل داشتند، اما چون توافق رسمی صورت نگرفته بود و بیشتر آنها بدون داشتن «کارنه» به ایران سفر می‌کردند، هزینه سنگینی، گاه تا چند 10میلیون تومان به آنها تحمیل می‌شد، اما اکنون درصورت داشتن جواز ورود موقت (کارنه دو پاساژ)، دیگر تضمین‌های مالی و گمرکی در همان جواز ورود موقت، مستتر شده است و نباید هزینه اضافی از اتباع خارجی که با وسایل نقلیه شخصی به ایران سفر می‌کنند، گرفته شود. هر کشوری که قرارداد کارنه دارد، امکان تردد اتباع ایرانی با خودرو به آن کشورها نیز وجود دارد. مرزهای زمینی که تردد وسایل نقلیه از آنها صورت می‌گیرد نیز مشخص است و گردشگران و مسافران خارجی از همان مرزها با ارائه کارنه، سریع و ارزان می‌توانند تردد کنند.

کارنه دوپاساژ چیست؟
«کارنه دو پاساژ» (Carnet de Passages en Douane)که به CPD شناخته می‌شود، دفترچه عبور گمرکی است که با حذف تشریفات گمرکی برای تسهیل در تردد و ورود موقت وسایل نقلیه از مرزهای زمینی برخی کشورها استفاده می‌شود. این مجوز به‌صورت ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۵ برگ است که در هر بار عبور از مرز یک کشور، یک برگ آن باطل می‌شود و اعتبار آن یک سال است. کنوانسیون ورود موقت وسایل نقلیه شخصی و قرارداد «کارنه دو پاساژ» در سال ۱۹۵۴ توسط ۵۴کشور امضا شد و ایران نیز از سال ۱۳۹۱ به کنوانسیون ورود موقت پیوسته است؛ هرچند قبل از آن و به‌دلیل پیشینه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ایران، آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال ۱۳۷۳ هیأت وزیران، صراحتا ارائه کارنه توسط گردشگران خارجی را در تردد با وسیله نقلیه‌زمینی اجبار کرده بود. با وجود این، به‌دلیل نبود نظارت، این مصوبه به‌درستی اجرا نمی‌شد و وسایل نقلیه موتوری علاوه‌ بر ارائه کارنه، گاه متحمل پرداخت هزینه‌ای با عنوان گمرک یا وجه‌الضمان هنگام گذر از مرزهای زمینی ایران می‌شدند که صدای اعتراض گردشگران خارجی را بلند کرده بود. مجوز «کارنه دو پاساژ» فقط در کشورهایی قابل استفاده است که عضو کنوانسیون کارنه دو پاساژ باشند و این قرارداد در آن کشور جاری باشد. این فهرست در سال‌های اخیر با تغییراتی مواجه شده و جواز ورود موقت وسایل‌نقلیه در برخی از کشورها دیگر به‌ندرت اجرا می‌شود. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که مسئولیت صدور اسناد بین‌المللی وسایل نقلیه را برعهده دارد، شمار کشورهای پذیرنده «کارنه دو پاساژ» را در حال حاضر حدود ۳۷کشور اعلام کرده است.
مدت اجازه تردد با کارنه در ایران حداکثر 5ماه برای هر بار ورود در یک سال است. البته این اختیار به گمرک ایران داده شده است که مدت اجازه تردد را در بدو ورود به ایران تعیین کند؛ بنابراین برای برخی کشورها، ازجمله امارات این مدت یک‌ماه تعیین شده است. ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز طبق آخرین مقررات گمرکی، درصورتی‌که حداقل 3‌ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند از این قانون بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید