• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205395
+
-

دلیل افزایش قیمت زیتون چیست؟

با آغاز فصل برداشت زیتون که تا نیمه آذر ادامه دارد، قیمت زیتون و روغن زیتون در رودبار به‌دلیل کاهش باردهی درختان زیتون رودبار روند صعودی را دنبال می‌کند. یکی از تولیدکنندگان زیتون شمال، کاهش باردهی درختان زیتون را منوط به ویژگی خاص این درخت می‌داند و به همشهری می‌گوید: «درخت زیتون یک سال بارده است و سال بعد بارده نیست. امسال هم درختان زیتون بار چندانی ندارند و همین موضوع باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت شده است.»
جواد کاظمی قیمت زیتون تازه پای درخت را 70هزار تومان می‌داند و ادامه می‌دهد: «به‌نظر من قیمت روغن زیتون به لیتری 500هزار تومان هم می‌رسد. معمولا باغداران رودبار در سالی که درختان بارده هستند، بخشی از محصول را برای سال بعد ذخیره می‌کنند تا با کمبود محصول مواجه نشویم، اما امسال شاهد وفور زیتون‌های شیراز و کرمانشاه در رودبار هستیم.»
 او درباره ویژگی زیتون شیراز و کرمانشاه می‌گوید: «این محصول به‌دلیل رشد در محیط خشک و کم آب چندان کیفیت ندارد و از نظر طعم و مزه هم با زیتون رودبار قابل مقایسه نیست.»
سرزمین رودبار نخستین رستنگاه زیتون در ایران است. موقعیت کوهستانی رودبار باعث شده تا دوسوم باغ‌های زیتون رودبار به‌شکل سنتی اداره شود و خبری از تجهیزات مدرن کشاورزی نباشد.
به‌گفته صالح محمدی رئیس جهادکشاورزی گیلان، ۲۲هزار باغدار رودباری در حال برداشت زیتون از 9400هکتار باغ هستند و پیش‌بینی می‌شود زیتون‌کاران رودباری امسال ۱۷هزار تن زیتون برداشت کنند، درحالی‌که سال گذشته حدود 30هزار تن زیتون برداشت شد.  
۱۰کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴هزار تن و ۱۰۰واحد بسته‌بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت ۱۲هزار تن در شهرستان رودبار فعال است. رقم‌های ماری، روغنی، شنگه، زرد، کنسروی و رقم‌های خارجی آربکین، کراتینا، بلیدی، کرونایکی، کنسروالیا و مانزالینا از نمونه‌‌ زیتون‌های تولیدی رودبار است. گیلان با تولید سالانه 17هزار تن رتبه سوم تولید زیتون را بعد از زنجان و قزوین در کشور دارد. تامین آب پایدار برای باغ‌های زیتون، ساماندهی رودخانه‌های فصلی، رفع مشکلات پساب واحدهای فرآوری خانگی، احیای باغ‌های درجه 2 و 3 می‌تواند به رفع موانع تولید با کیفیت زیتون بینجامد.

***   
با توسعه کشت زیتون در کشور از سال1372 این محصول در ۲۶استان کشور تولید می‌شود و کشورمان شانزدهمین تولیدکننده بزرگ این محصول در دنیاست. بیش از 92هزار هکتار زیتون در کشورمان کاشته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید