• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205330
+
-

نوای مقاومت؛ صدای غزه

از خواننده طرفدار حزب الله تا کودک رپ خوان معترض فلسطینی

موسیقی
نوای مقاومت؛ صدای غزه

هنر در خدمت مقاومت را این روزها بیشتر می توان در قالب کلیپ های موسیقی مشاهده کرد؛ کلیپ هایی که شبکه های اجتماعی را به تسخیر درآورده اند و نقش و سهم قابل ملاحظه ای در جهت دهی به افکار عمومی دارند. در چند روز گذشته و با شروع جنگ در نوار غزه، موسیقی‌هایی که هنرمندان فلسطینی‌ و دیگر اعراب در دفاع از فلسطین ساخته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی بارها شنیده شده‌‎ است. در این میان 3 خواننده و آهنگساز عرب از فلسطین و لبنان بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند:

جولیا پطروس: پطروس، خواننده مسیحی اهل لبنان است. او فعالیت هنری خود را از ۱۲ سالگی و با اجرای «ترانه برای مادرم» شروع کرد و با ترانه از وطن به نام «غابت شمس الحق» به شهرت رسید. او طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ 8 آلبوم منتشر کرد که بیشتر آنها محبوبیت زیادی کسب کردند. ترانه لحق السلاحی(حق سلاح من است) از جولیا پطروس در این چند روز بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر و شنیده شده است.
ام‌سی عبدل: رپر 12ساله فلسطینی در نخستین آهنگ رسمی‌خود به نام «فریاد زدن در دیوار» صدای مردم غزه و فلسطین را به گوش دنیا رسانده است.
نکته جالب ویدئوی «فریاد زدن در دیوار» تولید شدن در یک برداشت است. عبدل هم در این برداشت در ویرانه‌های غزه گام برمی‌دارد و شعر خود را رپ می‌کند. ترجیع‌بند ترانه هم این است: «من برای این مردم آزادی می‌خواهم.»

ریم بنا: او خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و فعال فلسطینی بود که بیشتر به‌خاطر خوانش مدرنش از آهنگ‌ها و شعرهای سنتی فلسطینی شهرت پیدا کرد.
بنا نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از ضبط بازخوانی خود از آهنگ‌های سنتی کودکان فلسطینی که در آستانه فراموشی بودند، به محبوبیت دست یافت. گفته می‌شود که بسیاری از این آهنگ‌ها که امروز دوباره توسط خانواده‌های فلسطینی خوانده می‌شوند به لطف تلاش بنا در حفظ آنها از طریق آثارش است. پیام او اغلب بر درد و رنج فلسطینیان، به‌ویژه ساکنان کرانه باختری رود اردن متمرکز بود. او در کرانه باختری به اجرای زنده پرداخت و از طریق پخش زنده اینترنتی، مخاطبانش در غزه را هم پوشش داد. ریم بنا در سال 2018بر اثر سرطان درگذشت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید