• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205283
+
-

ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دارد

بعد از جهش‌های چندصددرصدی قیمت مسکن در سال‌های اخیر، حالا این بازار گرفتار رکود سنگینی شده که از یک‌سو ناشی از افت شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی است و از سوی دیگر نتیجه عقب‌نشینی خریداران سرمایه‌ای که با فروکش کردن تورم انتظاری، فعلا دورنمایی برای افزایش قیمت مسکن متصور نیستند.
نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد وضعیت بازار مسکن به همشهری گفت: با توجه به اینکه از تابستان و پیک جابه‌جایی‌ها خارج شدیم در حال حاضر در بخش اجاره، بازار در ثبات قیمتی قرار دارد.
داود بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری، در مورد وضعیت بازار خریدوفروش مسکن هم بیان کرد: اما در بحث خریدوفروش مسکن، بازار همچنان راکد است که علت اصلی آن، افزایش بیش‌ازحد قیمت‌ها در بخش مسکن است که سبب شده قدرت خرید مردم کاهش یابد.
بیگی‌نژاد با انتقاد از کافی نبودن رقم تسهیلات بانکی در بخش مسکن گفت: در زمینه خرید مسکن همواره بخشی از بودجه مورد نیاز مردم، از طریق تسهیلات بانکی تأمین می‌شود و به این صورت توان مالی آنها برای خرید مسکن افزایش می‌یابد اما در حال حاضر، رقم تسهیلات با قیمت خانه‌ها چندان تناسب ندارد.
نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: بر این اساس و با توجه به آنچه گفته شد، همکاران ما مدت زیادی است که قرارداد چندانی در زمینه خریدوفروش نداشته‌اند و بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و درآمد و هزینه بعضی از دفاتر مشاور املاک تطبیق ندارد.

مسکن گران‌تر می‌شود؟
برخی خبرها حاکی از آن است که تعداد فروشندگان در بخش مسکن افزایش یافته است اما خریدار کم است. بیگی‌نژاد دراین‌باره گفت: در بخش مسکن همیشه فروشنده بوده است اما حالا تجمع فروشنده در کسوت فروشندگی از بابت عدم‌توانایی مردم برای خرید است. درواقع، زمانی می‌توان گفت فروشنده زیادشده است که افزایش تولید داشته باشیم و تولیدات سبب افزایش عرضه شده باشد اما در حال حاضر تولید همچنان پایین است و افزایش فایل‌های فروش به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.
این مقام صنفی در مورد تأثیر رکود بر قیمت مسکن گفت: یقینا کسانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به دریافت پول نیاز دارند در حال حاضر می‌توانند یک‌سری تخفیفات و کاهش قیمت‌ها را داشته باشند اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این موضوع را به کل بازار مسکن تسری داد چون همانطور که اشاره کردم عرضه مسکن به آن شکل انجام نشده است و مهم‌تر از آن، موضوع نهاده‌های ساختمانی است، چون در حال حاضر قیمت مصالح نسبت به قبل تغییر نکرده و همچنان بالاست و این مسئله به کاهش تولید مسکن دامن می‌زند.
نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به اینکه آیا قیمت مسکن با تغییرات بیشتری همراه می‌شود؟ گفت: قیمت مسکن تابع دیگر بازارهای مالی است و ما نمی‌توانیم صرفا درباره بازار مسکن صحبت کنیم و پیش‌بینی کنیم.
بیگی‌نژاد ادامه داد: بر این اساس، ما باید ببینیم که در این ۵‌ماه منتهی به پایان سال، در دیگر بازارهای مالی چه اتفاقی می‌افتد و پس‌ازآن منتظر واکنش بازار مسکن به این اتفاقات باشیم.
او در مورد تأثیر تغییر نرخ دلار در روزهای گذشته بر قیمت مسکن هم بیان کرد: الآن دراین‌باره نمی‌شود صحبت کرد چراکه ممکن است یک هیجان گذرا باشد. بنابراین، باید منتظر باشیم ببینیم این هیجان چقدر ثبات دارد و حتی ممکن است ورق برگردد و قیمت‌ها به پایین‌تر از قیمت قبل هم برسد، پس چون هنوز نمی‌دانیم اتفاقات آینده چطور رقم می‌خورد و واکنش بازارها به این اتفاقات چیست؟ باید صبر کنیم و بعدا نظر بدهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید