• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205220
+
-

نفرین ابدی برداشته شد

رفع طلسم‌های حساس‌ترین بازی هفته؛ آرسنال بالاخره پس از 8‌سال سیتی را در لیگ برتر شکست داد

نفرین ابدی برداشته شد

در حساس‌ترین مسابقه این هفته جهان که صداوسیما هم آن را پخش نکرد، 2‌ اتفاق مهم رخ داد؛ آرسنال برای اولین‌بار از ۲۱دسامبر۲۰۱۵، موفق به شکست منچستر‌سیتی در رقابت‌های لیگ برتر شد و تیم پپ برای نخستین‌بار از سال۲۰۱۸، در 2بازی متوالی لیگ برتری شکست خورد. در واقع 3195‌روز طول کشید تا بالاخره آرسنال، منچسترسیتی را در لیگ شکست دهد!
    توپچی‌ها 12بازی آخر لیگ را از سال2015 به این‌سو به سیتیزن‌ها باخته بودند و در حسرت کسب یک‌امتیاز از این تیم به سر می‌بردند. این جدا از 3‌پیروزی آنها در 3‌تورنمنت دیگر بود. در 12‌تقابل قبلی پیش از پیروزی یک بر صفر شنبه‌شب، ۱۲‌پیروزی، ۳۳‌گل زده و 6‌گل خورده برای سیتی به‌دست آمده بود. آخرین‌بار آرسنال در دسامبر۲۰۱۵ و در امارات با گل‌های والکات و ژیرو، 2 بر یک سیتی را در لیگ برتر شکست داده بود.
    آرسنال برای اولین‌بار از آوریل2012، منچسترسیتی را در یک بازی خانگی در لیگ برتر بدون گل خورده شکست داد. جالب اینکه در آن بازی، گل پیروزی آرسنالی‌ها را میکل آرتتا، سرمربی حال‌حاضر این تیم به ثمر رسانده بود.
    سیتی در بازی شنبه‌شب تنها 4‌شوت داشت که فقط یکی از آنها داخل چهارچوب بود؛ کمترین تعداد شوت از زمان پیوستن گواردیولا به سیتی. آخرین شوت سیتی مقابل آرسنال در دقیقه پنجاه‌و‌هشتم زده شد. این در مجموع کمترین آمار از سال2010 به‌شمار می‌رود که آن هم در بازی مقابل همین آرسنال به ثبت رسید.
    از 12شوت آرسنال هم تنها 2شوت داخل چهارچوب بود که یکی از آنها شوت مارتینلی بود که با برخورد به مدافع حریف وارد دروازه شد.
    تیم گواردیولا در یک‌سوم دفاعی حریف تنها 51درصد پاس موفق داشت که برای سیتی آمار عجیبی به‌حساب می‌آید.
    این یک بازی مهم و تاریخی برای آرسنالی‌ها بود؛ نخستین پیروزی در لیگ برتر مقابل پپ گواردیولا، نخستین پیروزی در لیگ برتر مقابل منچسترسیتی از سال2015 و نخستین پیروزی در لیگ برتر مقابل مدافع عنوان قهرمانی از سال2017.
    این بازی برای آرسنالی‌ها 2‌تلفات داشت؛ تروسار و سالیبا مصدوم شدند اما بعید است آسیب‌دیدگی آنها جدی باشد. براساس اخبار رسیده آنها فقط به اردوی تیم‌های ملی بلژیک و فرانسه در فیفادی پیش‌رو نمی‌رسند. ساکا هم که از قبل مصدوم بود و به اردوی سه‌شیرها نخواهد رفت.
    ویلیام سالیبا 100‌درصد از دوئل‌های خود را مقابل سیتی برنده شد و دقت پاس 97‌درصدی را ثبت کرد. او حتی یک خطا هم مرتکب نشد و یک‌بار هم دریبل نخورد. سالیبا در ۸‌بازی این فصل لیگ برتر هرگز دریبل نخورده است. او در تمام بازی‌های این فصل تنها 2‌بار خطا کرده است. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی از دست رفتن صدرنشینی و قهرمانی فصل پیش توپچی‌ها مصدومیت این مدافع در اواخر فصل بود.
    آرتتا اکنون مقابل 24‌تیمی که در لیگ جزیره به‌عنوان مربی مقابل آنها قرار گرفته، پیروز شده است.
    آرسنال برای اولین‌بار در لیگ برتر مقابل سیتی پپ گواردیولا کلین‌شیت کرد.
    حالا 2‌تیم شمال لندنی تاتنهام و آرسنال که دشمنان دیرینه همدیگر هستند، به‌عنوان تنها تیم‌های بدون شکست این فصل لیگ برتر در صدر جدول قرار دارند.
    سیتی در 3‌بازی اخیر که رودری را به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشته، متحمل 3‌شکست شده است؛ شکست مقابل نیوکاسل در جام اتحادیه و ولوز و آرسنال در لیگ برتر. سیتی بدون این هافبک اسپانیایی 16‌بار به میدان رفته که 6شکست و یک‌تساوی کسب کرده. آنها تنها در 5بازی از 67باری که رودری را در ترکیب خود داشته‌اند، طعم شکست را چشیده بودند؛ 9تساوی و 53برد.
    غیبت دی‌بروینه هم تیم را در کل فصل تحت‌تأثیر قرار داده چراکه هالند مثل گذشته صاحب موقعیت نمی‌شود. دی‌بروینه 8گل به آرسنال زده بود.
    هالند شنبه‌شب هیچ ضربه‌ای به سمت دروازه حریف نزد. او در 4بازی آخر در لندن مقابل تیم‌های پایتخت‌نشین موفق به گلزنی شده بود اما نتوانست به رکورد فان‌نیستلروی برسد که بین سپتامبر2002 و سپتامبر 2003 با پیراهن من‌یونایتد در 5بازی پیاپی به لندنی‌ها گل زده بود.
    آخرین باری که سیتی 2‌بازی پیاپی را در لیگ واگذار کرده بود، به دسامبر2018 برمی‌گردد؛ مقابل کریستال پالاس و لستر.
    این طولانی‌ترین شروع بدون شکست توپچی‌ها در یک فصل لیگ برتر از فصل 08-2007 است؛ زمانی که آنها 15‌بازی را بدون شکست پشت سر گذاشتند.
    ادرسون در 8بازی اخیر تنها یک‌بار توانسته دروازه منچسترسیتی را بسته نگه دارد.
    سیتی در این بازی از حمایت داوران هم برخوردار بود. دست‌کم یک‌بار کواچیچ می‌توانست مستقیم اخراج شود. او 7دقیقه بعد می‌توانست کارت زرد دوم را بگیرد اما باز هم داور او را اخراج نکرد. همچنین یک خطای پنالتی روی ژسوس نادیده گرفته شد.
    ارلینگ هالند و کایل واکر پس از سوت پایان بازی با نیکلاس جوور، کمک مربی آرسنال درگیر شدند. فیلم‌ها نشان می‌داد که بین بازیکن ملی‌پوش نروژی و سرمربی تیم لندنی که مثل آرتتا قبلا برای سیتی کار می‌کرد، بگو‌مگو پیش آمده. گواردیولا در پاسخ به خبرنگاران گفت که می‌داند دعوا بر سر چه بوده اما نمی‌گوید.

آرسنال پس از 15‌بازی بدون پیروزی برابر منچسترسیتی (3‌تساوی و 12‌شکست)، با شکست در هر 12بازی آخر، برای نخستین‌بار از دسامبر2015 این تیم را در لیگ برتر شکست داده است.

آرسنال برای اولین‌بار از آوریل2017 که برابر لستر در لیگ برتر مقابل مدافع عنوان قهرمانی پیروز شده بود، توانست بر قهرمان فصل پیش غلبه کند. آنها در 10‌بازی اخیر خود مقابل چنین تیم‌هایی شکست خورده بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید