• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 مهر 1402
کد مطلب : 205059
+
-

واردات مشروط چای آغاز شد

سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور اعلام کرد: براساس دستور وزیر جهادکشاورزی، نخستین ثبت سفارش چای برای طرح واردات این محصول به ‌ازای خرید چای داخلی آغاز شد. طبق این طرح، به ‌ازای واردات ۲کیلوگرم‌چای خارجی باید یک کیلوگرم چای داخلی خریداری شود.
رئیس سازمان چای درباره جزئیات این خبر به همشهری گفت: سال گذشته به‌دلیل واردات بیش از حد نیاز چای کشور و تخصیص ارز اضافه به تجار، یکسری مشکلات در صنعت چای به‌وجود آمد و شاهد رکود در این صنعت بودیم. حبیب جهان‌ساز ادامه داد: اگر ما بخواهیم امسال میانگین واردات چای را متناسب با میانگین واردات چای در ۵سال قبل رعایت کنیم، قطعا باید واردات کمتری نسبت به سال قبل داشته باشیم. بر این اساس، بعد از جلسات متعددی که برگزار کردیم، وزیر جهادکشاورزی دستور داد تا نگاه تجار به تولید داخل باشد و آنها باید ابتدا نیاز بازار را از تولید داخل تامین کنند و بعد به سمت واردات چای خارجی روی بیاورند. جهان‌ساز با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به چای خشک ۱۰۰هزار تن است که ۳۰درصد آن از طریق تولید داخل تأمین می‌شود، افزود: ما در داخل کشور ۱۷۰کارخانه تولید چای داریم و امرار معاش بالغ بر ۹۰۰روستا و ۵۰هزار چایکار به تولید چای وابسته است و اگر از تولید داخلی حمایت نشود، مثل برنج، چای تولیدی روی دست تولیدکنندگان می‌ماند و آنها متضرر می‌شوند. رئیس سازمان چای با تأکید بر اینکه دستور جدید وزیر جهادکشاورزی به رونق صنعت چای و گردش مالی کارخانجات چای کمک می‌کند، ادامه داد: براساس این دستور، تجار باید ابتدا چای داخلی را خریداری کنند تا چایکاران یک مقدار از بحران خارج شوند و کارخانه‌ها بتوانند برگ سبز را خریداری کنند و بموقع بفروشند تا مطالبات چایکاران را پرداخت کنند.
جهان‌ساز در مورد وضعیت تولید چای در داخل کشور گفت: امسال افزایش تولید داخل داریم و تولید ما تا الان تقریبا ۴۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
این مقام صنفی در مورد تأثیر طرح واردات چای به کشور به ‌ازای خرید چای داخلی بر قیمت چای هم بیان کرد: در بازار به اندازه کافی چای وجود دارد و سرریز واردات سال گذشته برای امسال را هم داریم؛ بنابراین در تامین چای هیچ مشکلی وجود ندارد و بازار متعادل است. جهان‌ساز با بیان اینکه افزایش قیمت چای به دستور جدید وزیر جهادکشاورزی ربطی ندارد، ادامه داد: البته چای وارداتی تابع نوع ارز است که مسئولان قول داده‌اند با این دستور، تغییر چندانی در قیمت بازار ایجاد نشود و تا آنجا که من اطلاع دارم، قیمت چای وارداتی از لحاظ دلار تغییری نکرده و چند ماهی است که از تالار دوم تامین می‌شود.
رئیس سازمان چای در مورد قیمت چای داخلی هم اعلام کرد: چای ایرانی با قیمت مناسبی در بازار موجود است و هر کیلو با توجه به کیفیت و ارقام محصول از ۷۰ تا ۲۵۰هزار تومان قیمت دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید