• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 13 مهر 1402
کد مطلب : 204720
+
-

زندگی کلنل پسیان روی صحنه تئاتر

نمایش
زندگی کلنل پسیان روی صحنه تئاتر

قرار است به‌زودی کنسرت- نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیر در تالار وحدت روی صحنه بیاید.  این کنسرت- نمایش روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی خان پسیان است که به‌گفته حسن جودکی، مجری طرح این نمایش، پاییز امسال اجرا می‌شود. کارگردان‌ نمایش امیر بشیری است و امیر نقابی نمایشنامه آن را نوشته است. حسن جودکی، مجری طرح «کلنل» است که با حضور چهره‌های مطرح موسیقی و تئاتر ایران تولید می‌شود و روی صحنه می‌رود. سرگذشت این شخصیت بزرگ ایرانی نخستین بار است که روی صحنه تئاتر آورده می‌شود و در ادبیات نیز کلنل محمدتقی‌خان پسیان در رمان زوال کلنل، اثر محمود دولت‌آبادی،‌ حضور دارد.
بررسی رشادت‌های کلنل محمدتقی خان پسیان نخستین خلبان ایرانی، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مبارز، وطن‌پرست و مستقل، ضرورت تولید چنین اثری را در زمانه‌ای که مسئله اصلی مردم و مخاطبان هنر کشور، جنگ روایت‌ها از تاریخ معاصر است، بیشتر از گذشته نمایان می‌کند.
همچنین عنوان شده که تنوع جغرافیایی در زندگی کلنل پسیان این فرصت را ایجاد می‌کند که روایتی ملی از تبریز و همدان تا مشهد و تهران و آلمان به منصه ظهور برسد و از یک جهت نیز پرداختن به سوژه‌های این‌چنین می‌تواند ارتباط بسیار مؤثری با مخاطبان برقرار کند. سال96 بود که خیرالله تقیانی پور نمایشی با عنوان «کلنل» را در تئاترشهر روی صحنه برد. اما این نمایش سال‌های مشروطه‌ دوم (مشروطه صغیر- استبداد محمد علی شاه قاجار) را روایت می کرد و داستان شخصی متمول و جاه طلب از خاندان قجر  به نام عزیز بود که  سودای پوشیدن ردای حاکمیت تهران را در سر داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید