• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204674
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wn1VJ
+
-

نوجوان موفقی باشید

در سنین 13 تا 18سالگی، شما دانش‌آموز مقطع متوسطه‌ی اول یا دوم هستید. از نظر تحصیلی این دو مقطع، مقاطع مهمی به ‌حساب می‌آیند. در مقطع اول متوسطه شما از دوران ابتدایی به متوسطه آمده‌اید. مدل درس‌ها تغییر کرده و تعداد معلمان افزایش پیدا کرده است. انتخاب رشته تحصیلی در سال دهم یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که شما باید بگیرید چرا که تأثیر زیادی در روند زندگی شما و آینده‌تان خواهد داشت. بعد از این انتخاب مهم، شما وارد دوره‌ی متوسطه دوم می‌شوید؛ دورانی که اکثراً فکر می‌کنند فقط باید درس بخوانند تا خودشان را برای ماراتن کنکور آماده کنند.
یادتان باشد شما یک نوجوان هستید نه فقط یک دانش‌آموز. دانش‌آموزی بخشی از دوران نوجوانی شماست، اما تمام آن نیست؛ بگذارید مثالی بزنم. علی، همیشه شاگرد اول مدرسه بوده و در دوران دبیرستان با معدل20 از یکی از بهترین مدارس شهر تهران فارغ‌التحصیل شد و با رتبه29 کنکور ریاضی در رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل بود. بدون وقفه دوران کارشناسی ارشد و دکتری را در همان دانشگاه با معدل بالا گذراند. او بعد از فارغ‌التحصیلی در یکی از شرکت‌های معتبر عمرانی مشغول به‌کار شد، اما خیلی زود از آن‌جا بیرون آمد چون توانایی برقراری ارتباط با همکاران خود را نداشت و در کار تیمی بسیار ضعیف عمل می‌کرد. بعد از آن در چند شرکت دیگر هم مشغول به‌کار شد، اما باز هم نتیجه، ترک شغلش بود. اگر شما به جای علی بودید چه می‌کردید؟
علی در همه‌ی دوران نوجوانی یا حتی جوانی فقط دانش‌آموز بود و درس خواند، اما نتیجه‌اش چه شد: توانایی برقراری ارتباط با دیگران را نداشت، نمی‌توانست نظر و عقیده‌ی خود را بیان کند، فن بیانش ضعیف بود و ...
شاید داستان به ‌نظر شما کمی عجیب برسد اما از این دسته آدم‌ها کم نیستند. توجه کنید زمان شکل‌گیری هویت شما در دوران نوجوانی است. اگر در این برهه نتوانید تجربه‌ی‌ خود را زیاد کنید و فقط دانش‌آموز باشید، در آینده صدمه می‌بینید.
آن‌چه باید در پس زمینه‌ی ذهن خود حفظ کنید این‌که نوجوانی، بهترین فرصت برای شناختن، دانستن و فهمیدن است. از ویژگی‌های بارز شما خودمحور بودنتان است؛ یعنی شما باید خود را موجودی خاص تصور کنید. باید خود را فردی استثنایی ببینید. این طرز فکر، قدرت ریسک‌پذیری‌تان را زیاد می‌کند. از نظر فکری رشد می‌کنید و می‌توانید با کمک گرفتن از تجربه پدر، مادر و معلم خود آینده‌ی خوبی برای خود رقم بزنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید