• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204633
+
-

سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بورس

راه اندازی بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مسیر جدیدی برای کسب سود حرفه‌ای‌های بورس ایجاد کرد

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری، پیدا کردن فرصت‌های جدید است. یکی از بازار‌هایی که به تازگی تاسیس شده و فرصت جدید برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آورده بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بازار سرمایه است.
در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قرار نیست شرکت‌ها پذیرش شوند؛ بلکه در این بازار به تامین مالی شرکت‌های سهامی عام پروژه کمک خواهد شد و شرکت‌هایی که شرایط جذابی دارند و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشند، تامین مالی می‌شوند.
براساس مقررات مصوب سازمان بورس، انواع متفاوتی از ابزارها و نهادهای مالی شامل شرکت‌های پروژه، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی در این بازار معامله می‌شوند.کارکرد‌های اصلی این بازار کمک به اجرای پروژه‌های جدید است. به این شکل که پروژه‌های اقتصادی می‌توانند منابع مالی خود را از طریق این بازار تامین کنند و این موضوع به سرعت اجرای پروژه‌‌های اقتصادی کمک می‌کند. این بازار همچنین محلی برای مبادلات‌ ابزارهای مالی است.
ابزارهای مالی قابل معامله در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، عمدتا ماهیت تأمین مالی دارند و انتظار می‌رود تاسیس این بازار منجر به رشد اقتصادی کشور شود اما در کنار اهداف کلانی که برای راه‌اندازی این بازار دنبال می‌شود این بازار فرصتی نیز پیش روی سرمایه‌گذاران برای کسب سود ایجاد کرده است.

چطور می‌توانیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟
سرمایه‌گذاری در این بازارشرایط پیچیده‌ای ندارد کافی است شما ازجمله سرمایه‌گذاران بازارسرمایه باشید که مراحل دریافت کد سهامداری، احراز هویت و ثبت نام در یک کارگزاری را انجام داده باشید بعد از آن به راحتی با تأیید فرم‌های مربوط به بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای می‌توانید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.
در واقع حضور در این بازار و معامله ابزارهای مالی توسط سرمایه‌گذاران، فقط منوط به تأیید بیانیه ریسک است. به بیان دیگر سرمایه‌گذاران با امضا و تأیید بیانیه ریسک، آگاهی خود نسبت به ویژگی‌های خاص ابزارهای مالی را اعلام کرده و مجاز به حضور در این بازار هستند.علت امضای این بیانیه توسط سرمایه‌گذاران این است که این بازار ریسک بالاتری نسبت به سایر بازار‌ها دارد.
در مورد ویژگی سرمایه‌گذاری در این بازار باید گفت، چون این بازار ریسک بالاتری نسبت به سایر بازار‌ها دارد پتانسیل‌های خلق سود بیشتری نیز دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با پذیرش این ریسک، بازده بالاتری نیز نسبت به سایر بازار‌ها به‌دست بیاورند.
البته پروژه‌هایی که در این بازار عرضه می‌شوند با دقت بالایی انتخاب می‌شوند و این موضوع احتمالا سودآور بودن آنها را افزایش می‌دهد.
محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران در این‌باره می‌گوید: سعی می‌کنیم با وسواس شرکت‌هایی را که صرفا مشکل تامین مالی دارند، برای این بازار انتخاب کنیم.
به تازگی پذیره‌نویسی حق‌تقدم شرکت پروژه گسترش سوخت سبز زاگرس در این بازار انجام شد و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی 2هزار میلیارد تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. پذیره‌نویسی این شرکت به روش صرف سهام و سلب حق تقدم از سهامدار فعلی این شرکت یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام ‌شد.در حال حاضر ٣مگا پروژه دیگر نیز با هدف تامین مالی برای پذیرش در این بازار درخواست داده‌اند، اما مسئولان بورس تهران اعلام کرده‌اند برای کاهش ریسک بررسی‌های بیشتری باید روی آنها انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید