• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204632
+
-

قیمت مناسب میوه‌های پاییزی

پیش‌بینی می‌شود تولید مرکبات و کیوی نسبت به سال قبل ۱.۵ تا ۲برابر افزایش یابد

‌بازار
قیمت مناسب میوه‌های پاییزی

در دومین هفته پاییز و درحالی‌که هنوز چشم بازار میوه به دیدن پرتقال روشن نشده، دیگر میوه‌های پاییزی کم کم از نوبرانگی فاصله می‌گیرند و به عرضه انبوه نزدیک می‌شوند. نارنگی و انار و لیمو شیرین و خرمالو، حالا در تمام میوه‌فروشی‌ها دیده می‌شود و فقط جای پرتقال خالی است که این میوه هم تا هفته‌های آینده به بازار می‌رسد. اما نکته‌ای که این روزها در بازار میوه جلب توجه می‌کند قیمت نسبتا مناسب نوبرانه‌های پاییزی است. گرچه قیمت میوه‌های نیمه دوم سال به‌دلیل ماندگاری بالا و تامین نیاز پایتخت از استان‌های نزدیک‌تر، به‌طور معمول پایین‌تر از میوه‌های تابستانه است اما نگاهی به قیمت انواع میوه‌های پاییزی نشان می‌دهد نه‌تنها انار و نارنگی، بلکه خرمالو نیز به نسبت لطافت و ماندگاری پایین، قیمت نسبتا مناسبی در مغازه‌ها دارند.

کدام میوه چند است؟
در میدان اصلی تهران نارنگی ممتاز 35هزار تومان به فروش می‌رسد و کف قیمت این میوه هم 15هزار تومان است. در میادین محلی تهران هم این محصول با قیمت 15هزار تومان در حال عرضه است و در مغازه‌های میوه‌فروشی بین 20تا 45هزار تومان قیمت خورده است. لیمو شیرین هم در میدان اصلی حداقل 20و حداکثر 30هزار تومان قیمت دارد و در نرخنامه میادین محلی هم 20هزار تومان قیمت خورده اما در مغازه‌ها هم بیشتر از 40هزار تومان قیمت ندارد. خرمالو در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 22هزار تومان به فروش می‌رسد اما در میوه‌فروشی‌های سطح شهر بین 50تا 70هزار تومان قیمت دارد و گران‌قیمت‌ترین میوه پاییزی محسوب می‌شود. بااین حال قیمت این محصول در مقایسه با بسیاری از میوه‌های فصل تابستان پایین‌تر است و با توزیع انبوه ارزان‌تر هم می‌شود. انار در نرخنامه میدان اصلی بهمن بین 15تا 45هزار تومان قیمت خورده و در میادین محلی هم 17هزار و 500تومان به فروش می‌رسد اما در مغازه‌ها تا کیلویی 50هزار تومان هم پیدا می‌شود.

رشد دوبرابری تولید
به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل قیمت نسبتا مناسب میوه‌ افزایش تولید باشد. رئیس هیأت مدیره اتحادیه باغداران کشور، اوایل هفته جاری از رشد دوبرابری تولید محصولات باغی با توجه به شرایط اقلیمی مناسب خبر داد. مجتبی شادلو گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید در اکثر استان‌ها، پیش‌بینی می‌شود که تولید مرکبات و کیوی نسبت به سال قبل ۱.۵ تا ۲برابر افزایش یابد که البته برای جمع بندی نهایی تا پایان فصل برداشت باید منتظر ماند. به‌گفته شادلو براساس برآورد تولید، امسال بیش از ۵۰ درصد محصولات تولید در حوزه باغی باید صادر شود تا دچار مشکلات بازار و خسارت تولیدکنندگان نباشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید