• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 10 مهر 1402
کد مطلب : 204479
+
-

مصائب نگهداری از سگ در قلب اروپا

مهدی نبی‌یان؛ کارشناس حیات‌وحش

سالانه 9میلیون یورو برای واردات واکسن هاری در ایران هزینه می‌شود، اما ایران هنوز در رتبه سوم مرگ‌ومیر ناشی از بیماری هاری است. دلیلش هم نبود قوانین مشخص درباره نحوه نگهداری از حیوانات خانگی است. در نبود چنین قوانینی نمی‌توان کنترل و مدیریتی بر نگهداری و کنترل این حیوانات در خانه‌ها داشت.
آلمان که سگ‌دوست‌ترین کشور اروپایی است، قوانین سخت و دقیقی برای نگهداری از حیوانات خانگی به‌ویژه سگ دارد و محدودیت‌های فراوانی نیز برای سگ‌گردانی در اماکن عمومی پیش‌بینی شده است.
اما سگ‌گردانی‌ بدون محدودیت در اماکن عمومی ایران رایج است. دوستداران حیوانات در آلمان برای نگهداری از سگ‌ در خانه باید مجوز‌های مختلف از شورای شهر و سازمان‌های متولی دریافت کنند.
بازرسان نیز پس از اطمینان از امکانات متقاضیان نگهداری از سگ و تمکن مالی افراد و برخورداری از متراژ خاص خانه‌ها براساس نژاد سگ‌ها، مجوز نگهداری از حیوان خانگی را صادر می‌کنند. در برلین که بیشترین جمعیت سگ‌های خانگی اروپا را دارد، این حیوان کالای لاکچری محسوب می‌شود و صاحبان سگ‌ها باید علاوه بر بیمه کردن حیوان تا 500 یورو، عوارض نگهداری آن‌را نیز به شهرداری‌ها پرداخت کنند.
در ایران نیز می‌توان با تدوین قوانین لازم و تعیین سالانه 1000 تا 1500میلیارد تومان، عوارض نگهداری از حیوانات خانگی گرفت و این درآمد را صرف اقدامات مختلف نظیر فرزند‌آوری، ساخت بوستان‌های مخصوص، فرهنگسازی و... کرد.
در بسیاری از کشورها سگ‌گردانی و تردد افراد با سگ‌هایشان در فاصله چند صدمتری مدارس، پارک‌های بازی کودکان و بسیاری از اماکن عمومی ممنوع است و غیراز جرایم سنگین، حتی ممکن است دولت اختیار نگهداری از سگ را از صاحب آن سلب کند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید