• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204054
+
-

چشمه‌های غرب پایتخت از میان کوه‌ها سربرآورده

جدا شد یکی چشمه از کوهسار

جدا شد یکی چشمه از کوهسار

مریم باقرپور - پروانه بهرام‌نژاد

حکایت چشمه‌های شمال‌غرب پایتخت، را شاید نمونه عینی شعر «سنگ و آب» ملک‌الشعرای بهار در کتاب سال پنجم دانست. چشمه‌هایی که از دل کوه بیرون می‌زنند و سنگ‌های سخت و خارا را می‌شکنند تا آب گوارا در اختیار کوهنوردان و گردشگرانی قرار دهند که از آن مسیر می‌گذرند. به‌ویژه آنکه بخشی از این چشمه‌ها در محدوده کوهسار و کوه‌های بندعیش، کشار و... قرار دارند؛ چشمه‌هایی که در میان دره‌ها و ‌گاه بین 2کوه بیرون زده و به رودها می‌رسند که سیاحت در حوالی آنها حکایت یک تیر و چند نشان است.









چشمه‌های آبگرم سرعین
۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل

از چشمه‌های پلکانی با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ حجم، بو، مزه و رنگ تشکیل شده و برای کمردرد، درد پا، روماتیسم، بیماری‌های پوستی، سردرد و میگرن بسیار مفید و مؤثر است.




راه‌ دسترسی: فرقی ندارد. هم می‌توانید بزرگراه قزوین، زنجان، اردبیل را بروید یا از رشت- آستارا خود را به اردبیل برسانید. در آنجا باید تا 28کیلومتری غرب شهر بروید تا به سرعین برسید. تابلوهای راهنما از همان ابتدای ورودی شهر شما را به مقصد هدایت می‌کند.

معرفی: سرعین بیش از 20چشمه آبگرم طبیعی دارد که به طور مداوم از قلب کوه سبلان می‌جوشند. در واقع چشمه‌های آبگرم، گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری سرعین به‌حساب می‌آیند. املاح معدنی موجود در کوه سبلان هم باعث شده تا چشمه‌های آبگرم سرعین در زمره آب‌های کلر و بی‌کربناته کلسیک گازدار قرار بگیرند که سیلیس و کلسیم قابل توجهی دارند. در واقع، گرمای داخلی زمین باعث گرم شدن آب‌های زیرزمینی شده و حلال‌پذیری آب را افزایش می‌دهد. به همین علت هر آب گرم معدنی با توجه به موقعیت جغرافیایی و املاح معدنی موجود در زمین، خاصیت‌های مختلفی دارد.

شهر مجموعه‌های آب‌درمانی کشور
چشمه آبگرم سبلان یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های آبگرم سرعین و بزرگ‌ترین مجموعه آب‌درمانی کشور محسوب می‌شود. در اینجا 2بخش مجزا برای زنان و مردان وجود دارد. چشمه آبگرم گاومیش گلی هم یکی از قدیمی‌ترین مراکز آب‌درمانی در کشور است. این مرکز که آبگرم آن از چشمه‌ای با همین نام تأمین می‌شود، به‌دلیل قدمتی که از آن برخوردار است، مورد توجه گردشگران قرار دارد. البته این چشمه برخلاف بسیاری دیگر از چشمه‌های آبگرم سرعین که می‌توان از آنها در فضایی به‌عنوان یک مرکز آب‌درمانی مشخص استفاده کرد، امکانات زیادی ندارد.



چشمه درمالا
راه‌ دسترسی:

باید راهی جاده امامزاده داود(ع) شوید. یعنی از میدان شهران عبور کنید و در محدوده انتهای جاده امامزاده‌داود(ع)، ابتدای جاده سولقان و نزدیک یک رستوران این چشمه قرار دارد.



معرفی: از آب چشمه درمالا بیشتر رستوران‌داران و باغداران اطراف آن استفاده می‌کنند. آب این چشمه از دل کوه، پشت یخچال‌ها سرازیر می‌شود؛ به همین دلیل بسیار خنک است. همچنین با توجه به اینکه آب چشمه از ته دره خارج می‌شود، ساکنان کن در گذشته به آن «دره‌مالا» می‌گفتند. در انتهای دره هم استخری وجود دارد که آّب چشمه در آن ریخته می‌شود و باغداران برای آبیاری درختان و باغ‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. این چشمه به‌ دلیل قرار داشتن در محدوده رستوران‌ها و باغ‌ها برای بسیاری از گردشگران تازه وارد ناشناخته مانده است.



چشمه تنگه باغ میر
راه‌ دسترسی:   برای رسیدن به این چشمه باید به سمت میدان شهران، بلوار کوهسار حرکت کنید و در اولین تقاطع  توقف کنید و سپس پیاده در محدوده شرقی بوستان بروید که چشمه اصلی  در آنجا قرار دارد.



معرفی: چشمه تنگه باغ میر را شاید نزدیک‌ترین چشمه به بافت شهری تهران دانست. چون با برج‌ها و ساختمان‌های شمال محله شهران و شهرک او.پی‌.جی فاصله‌ای ندارد. اطراف این چشمه روزهای پایانی هفته به‌دلیل نزدیکی به بوستان کوهسار شلوغ است و آن دسته از افرادی که برای پیاده‌روی در مسیر شمال بلوار کوهسار تردد دارند، اطراف چشمه استراحت می‌کنند . نام چشمه هم از نام باغدارانی گرفته شده که هنوز تعداد محدودی از باغ‌هایشان باقی مانده و از آب چشمه برای آبیاری درختان‌شان استفاده می‌کنند. اگرچه گردشگران هم از آن بی‌بهره‌ نیستند.



آبگرم‌ قزوین
استان قزوین، شهرستان آوج ۲۱۵کیلومتری تهران
برای عفونت‌های مجاری تنفسی‌، تورم گلو و حلق و برونشیت مزمن و...مفید است.



راه‌ دسترسی:  از تهران باید اتوبان کرج را تا رسیدن به قزوین ادامه دهید. بعد از قزوین هم باید از چند شهر کوچک و روستا مثل اقبالیه، کهک و خرمدشت بگذرید. حدود یک ساعت و ۲۰دقیقه رانندگی، به مقصد می‌رسید.

معرفی:  آبگرم شهر بزرگی نیست، اما نامش خیلی‌ها را به این مقصد جذب می‌کند. این مکان از توابع شهر آوج محسوب می‌شود. خیلی‌ها به امید تسکین دردهایشان به آبگرم می‌روند؛ چون هم تمیز و هم به تهران نزدیک است. در این شهر مجموعه آبگرم خرقان وجود دارد که آب آن از چشمه خرقان تامین می‎شود. در کنار آبگرم، پل آجری خیلی قدیمی‌ای هم در شهر می‌بینیم که در دوره قاجار ساخته شده. این پل تاریخی هنوز سالم مانده است و از زیر آن، رودخانه می‌گذرد.

چشمه آبگرم خرقان
چشمه آبگرم خرقان، رسوباتی که از دوره چهارم زمین‌شناسی در حوالی آن وجود دارد، باعث شده تا آبگرم خرقان خاصیت درمانی زیادی داشته باشد. آب چشمه خرقان از میان رسوب‌های کربناته که روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته‌اند، بیرون می‌آید. در این منطقه، گسلی از شمال شرق به جنوب غرب وجود دارد که این چشمه در قسمت انتهای جنوبی آن است. آب این چشمه از گروه آب‌های کلروره سدیک و بی‌کربناته کلسیک گرم، اسیدی و همراه با سیلیس است.

فصل طلایی تفریح
آبگرم قزوین در تعطیلات نوروز و تابستان خیلی شلوغ می‌شود؛ چون زمستان‌ها این منطقه برف‌گیر است و سرد اما به‌دلیل دمای بالای آب، بهترین فصل سفر به این منطقه پاییز است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید