• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204052
+
-

طبیعت گردی به مقصد چشمه‌های شمال استان تهران را از دست ندهید

زلال و آرامش بخش

زلال و آرامش بخش

مهدیه تقوی راد - محمدصادق خسروی علیا

جاذبه‌های دیدنی استان تهران قابل شمارش نیست، یکی از آنها که شاید تا حدودی برای بسیاری از ساکنان آن ناشناخته‌تر باشد، وجود چشمه‌هایی است که از دل زمین سر بر می‌آورند و با جاری شدن در دل کوه‌ها و دشت‌ها مسئولیت سیراب کردن محیط اطراف‌شان را بر عهده دارند. چشمه‌های بزرگ و کوچکی که حال خوب را می‌توان در کنار آنها جست وجو کرد؛ جایی که تماشای آن معجزه می‌کند و به قول امروزی‌ها یک تراپی تمام عیار است. فهرستی از چشمه‌های شمال این استان را برایتان تهیه کردیم که خیلی از آنها در نزدیکی شماست و به امتحانش می‌ارزد. تا هنوز هوا سرد نشده دست بجنبانید.






چشمه درازلش
راه‌ دسترسی:

 باید راه دره اصلی دارآباد را پیمود و در میانه دره به یال موسوم به شن‌سیاه رسید. از آنجا باید به سمت شمال، راه پاکوب را در پیش گرفت تا به لوله آب سازمان منابع طبیعی رسید. از آنجا به سمت چپ تغییر مسیر بدهید و در بالاترین نقطه دره چال‌پونه و در سمت راست آن به چشمه لش‌ملک خواهیم رسید و از آنجا، مسیر را ادامه دهید تا پس از حدود ۱۰ دقیقه راه‌پیمایی به چشمه درازلش برسید.

معرفی: آب چشمه لش‌ملک در بهار زیادتر از درازلش است، اما درازلش برخلاف لش‌ملک چشمه‌ای دائمی است. در بعضی نقشه‌ها نام این چشمه به جای درازلش، لش‌آب نوشته شده است. در گویش قدیم مردم دارآباد، لش به زمینی گفته می‌شد که به‌سبب رطوبت زیاد، چمن و علف فراوانی در آن سبز می‌شود. اطراف چشمه درازلش زمینی سرسبز و مستطیل‌شکل دیده می‌شود که در کنار آن درختانی خودرو وجود دارد و چشمه درازلش در انتهای بالایی محل درختان می‌جوشد.





چشمه باداب سورت
استان مازندران، ساری، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

از چشمه‌های پلکانی با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ حجم، بو، مزه و رنگ تشکیل شده و برای کمردرد، درد پا، روماتیسم، بیماری‌های پوستی، سردرد و میگرن بسیار مفید و مؤثر است


راه‌ دسترسی:
 چند مسیر برای رسیدن به اینجا وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آنها مسیر تهران به ساری است که باید بعد از آن به کیاسر و سه راه تلمادره بروید و از آنجا به روستای اروست و باداب سورت اروس راهتان را ادامه دهید.

معرفی: یک چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر است که همزمان با آخرین چین‌خوردگی البرز در دوران چهارم زمین‌شناسی شکل گرفته است. در سالیان جریان آب چشمه موجود در این چین خوردگی باعث ایجاد رسوبات معدنی شده که باعث ایجاد صدها پلکان با رنگ‌های مختلف شده است. پلکان این چشمه به شکل حوضچه‌هایی به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف قرار دارند. پلکان و حوضچه‌های این چشمه به زیبایی هرچه تمام‌تر روی تپه‌ای قرار گرفته که در بالادست آن جنگل و در قسمت پایین این تپه رودخانه است.اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصر‌به‌فرد آنها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به‌وجود آمده است.علاوه بر این، آب این چشمه به‌دلیل شوربودن، در زمستان یخ نمی‌زند.

دومین میراث طبیعی ایران
معنای لغوی باداب «آب گازدار» و سورت «شدت اثر» است. این چشمه‌ها در سال ۱۳۸۷ عنوان «دومین اثر طبیعی ملی ایران» را از آن خود کردند. همچنین، در همین سال چشمه‌های باداب سورت، کوه دماوند و سرو ابرکوه از طرف سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان سه اثر طبیعی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت پس از چشمه پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است. بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان دارد.


چشمه شور
راه‌ دسترسی:   آزادراه تهران- قم(خلیج‌فارس) را تا دهستان قمرود بروید و سپس به کمک تابلوهای راهنما به سمت روستای چشمه شور بروید.

معرفی: در نزدیکی دریاچه حوض سلطان قرار دارد. از آنجا که این چشمه در منطقه گرمسیر واقع شده، بهترین زمان برای بازدید از آن اواخر تابستان تا اردیبهشت‌ماه است. براساس اطلاعات موجود و با توجه به شرایط جغرافیایی این منطقه می‌توان گفت وجود چشمه و قنات ازجمله عوامل مؤثر در پیدایش این روستا در منطقه است. به‌گفته‌ ریش سفیدان، قدمت روستا به 100سال می‌رسد و به‌دلیل وجود قنات و چشمه‌ای شور در کنار روستا ست که چشمه‌شور نام گرفته است. بانوان روستای چشمه‌شور هنوز در صنایع‌دستی و ساخت صنایع‌دستی پارچه‌ای(فوم) فعالیت دارند.



معرفی: در نزدیکی دریاچه حوض سلطان قرار دارد. از آنجا که این چشمه در منطقه گرمسیر واقع شده، بهترین زمان برای بازدید از آن اواخر تابستان تا اردیبهشت‌ماه است. براساس اطلاعات موجود و با توجه به شرایط جغرافیایی این منطقه می‌توان گفت وجود چشمه و قنات ازجمله عوامل مؤثر در پیدایش این روستا در منطقه است. به‌گفته‌ ریش سفیدان، قدمت روستا به 100سال می‌رسد و به‌دلیل وجود قنات و چشمه‌ای شور در کنار روستا ست که چشمه‌شور نام گرفته است. بانوان روستای چشمه‌شور هنوز در صنایع‌دستی و ساخت صنایع‌دستی پارچه‌ای(فوم) فعالیت دارند.



چشمه فلکده

استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، روستای فلکده

شیرین و بدون گوگرد است.



راه‌ دسترسی:
 از تنکابن به سمت جاده دوهزار رانندگی کنید بعد از روستای لیره سر به روستای فلکده و چشمه آبگرم آن می‌رسید.

معرفی: در فصل بهار و تابستان، آب‌وهوای روستای فلکده، خنک و دلنشین است و قدم زدن در دل جنگل و صخره‌ها را لذتبخش می‌کند. از سوی دیگر، در این موقع از سال، جنگل در سرسبزترین وضعیت خود قرار دارد که بسیار تماشایی و خیره‌کننده است. در فصل پاییز، روستای فلکده و جنگل‌های اطرافش همانند تابلویی رنگارنگ نقاشی می‌شود. از این‌رو، پاییز نیز می‌تواند زمان بسیار خوبی برای قدم زدن در جنگل و عکاسی از مناظر رنگارنگ آن باشد. در فصل زمستان، آب‌وهوا رو به خنکی می‌رود و احتمال بارش باران و برف زیاد است؛ اما این فصل نیز با درختان پوشیده از برف، زیبایی‌های خودش را دارد و می‌تواند به گردشی جذاب تبدیل شود.

ویژگی‌ اعجاب انگیز
ویژگی اصلی چشمه آبگرم فلکده، شیرین بودن آن است. علاوه بر این، نبود گوگرد در آبگرم فلکده، آن را قابل آشامیدن کرده است. بنابر آزمایش‌هایی که روی آب این چشمه صورت گرفته برخی منابع، پاکیزگی و قابل‌شرب بودن آن‌ را تأیید کرده‌اند. از سوی دیگر، املاح معدنی گوناگونی داخل آب‌ چشمه فلکده وجود دارد.گفته می‌شود آبگرم فلکده برای درمان کم خونی، سنگ‌کلیه و بیماری‌های مفصلی مفید است.برای چشمه آبگرم فلکده، خواص درمانی مختلفی گفته شده است؛ در این میان، برخی معتقدند که نوشیدن این آب در بهبود مشکلاتی چون سنگ کلیه و کم خونی مؤثر است و شنا کردن در آن باعث کاهش علائم بیماری‌های مفصلی و استخوانی می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید