• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 3 مهر 1402
کد مطلب : 203737
+
-

انتقام‌جویی جوان 18ساله باعث مرگ 2نفر و سوختن و مصدومیت 7نفر دیگر شد

9مرد در آتش کینه جوان افغان سوختند

گزارش
9مرد در آتش کینه جوان افغان سوختند

الهه فراهانی- روزنامه‌نگار

جوان 18ساله افغانستانی که از هموطنانش کینه به دل گرفته بود برای انتقام‌جویی نقشه آتش افروزی کشید و نه‌تنها 9نفر را راهی بیمارستان کرد بلکه خودش هم در آتشی که به پا کرده بود دچار سوختگی شد. در این حادثه هولناک، دو نفر از مصدومان جان باختند و 3نفر نیز حال‌شان وخیم گزارش شده است. به گزارش همشهری، عقربه‌ها ساعت 7صبح روز شنبه یکم مهر را نشان می‌داد که دود غلیظی در یک خانه دو طبقه قدیمی پیچید و ساکنان آن را به وحشت انداخت. بوی دود و گرمای شدید آتش هر لحظه بیشتر می‌شد و 15مردی که در دو طبقه خانه قدیمی خواب بودند، یکی پس از دیگری وحشت زده از خواب پریدند و متوجه شدند که ساختمان طعمه حریق شده است. همگی این افراد اهل کشور افغانستان بودند. آنها کارگر بودند و این ساختمان دو طبقه قدیمی را اجاره کرده و در آنجا زندگی می‌کردند. در طبقه دوم ساختمان 9نفر و در طبقه اول 6نفر حضور داشتند. آتش از طبقه دوم شروع شده و در حال سرایت به طبقه اول بود. به همین دلیل افرادی که در طبقه اول بودند توانستند زودتر از بقیه از ساختمان خارج شوند اما 9نفری که در طبقه دوم بودند، در میان شعله‌های آتش و دود غلیظ محاصره شده بودند.

عملیات نجات
مردان افغانستانی که توانسته بودند از مهلکه جان سالم به در ببرند، با فریاد از همسایه‌ها کمک خواستند و دوباره به ساختمان برگشتند تا هموطنان خود را از میان شعله‌های آتش نجات بدهند. آنها درحالی‌که تلاش خود را برای خاموش کردن آتش شروع کرده بودند، جوان آشنایی را دیدند که سراسیمه و مضطرب در حال خروج از ساختمان بود. وی دچار سوختگی شده بود وآنها احتمال دادند که این جوان آشنا عامل آتش‌سوزی است و به همین دلیل مانع فرار او شدند. از سوی دیگر همسایه‌ها نیز که در جریان آتش‌سوزی قرار گرفته بودند، آتش‌نشانی و اورژانس را در جریان قرار دادند. زمان زیادی طول نکشید که آتش‌نشانان در محل حادثه که خیابان طرحانی در حوالی بازارچه قوام الدوله بود، حاضر شدند و به جدال با شعله‌های حریق پرداختند. پس از اطفای حریق 9نفری که ساکن طبقه دوم بودند برای درمان به بیمارستان منتقل شدند و تلاش برای نجات جان‌شان آغاز شد. در ادامه مشخص شد که آتش‌سوزی عمدی بوده و همان فرد مضطربی که سراسیمه قصد خروج از ساختمان را داشته عامل آتش‌سوزی است. در این شرایط بود که گزارش این آتش‌سوزی هولناک به قاضی محمد مهدی براعه، بازپرس جنایی تهران اعلام شد و لحظاتی بعد بازپرس کشیک قتل پایتخت و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی و تیم بررسی صحنه جرم راهی محل حادثه شدند.

انگیزه‌های متفاوت
مردی که آتش به پا کرده بود، خودش هم در آتش‌سوزی دچار سوختگی شدید از ناحیه دست و پا شده بود. وی وقتی در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفت به آتش افروزی اعتراف کرد و گفت از هموطنانش کینه به دل داشته است. وی انگیزه‌های متفاوتی را مطرح کرد و گفت: من با افرادی که در خانه قدیمی زندگی می‌کردند در یک اغذیه فروشی در باب همایون همکار بودیم. صاحب  اغذیه فروشی این خانه قدیمی دو طبقه(اشاره به محل حادثه) را اجاره کرده بود و ما در آنجا ساکن بودیم. اما مدتی قبل با ساکنان آن به اختلاف برخوردم و مرا از خانه بیرون کردند و همین موضوع آتش کینه رادر دلم روشن کرد. متهم ادامه داد: کینه من از آنها ادامه داشت تا اینکه این افراد، باعث اخراج برادرم از محل کارش شدند. آنها پشت سر برادرم بدگویی کرده و زیرآبش را نزد کارفرما زده بودند. این موضوع مثل هیزمی بود که در آتش کینه‌ام ریخته می‌شد و آن را شعله ور‌تر می‌کرد. اما این تمام ماجرا نبود. او ادامه داد: من از اهالی خانه قدیمی پول می‌خواستم و آنها پولم را نمی‌دادند. حتی در را به رویم باز نمی‌کردند و می‌گفتند تو دیگر ساکن این خانه نیستی و حالا می‌خواهی از ما زورگیری کنی. همه اینها کنار هم جمع شد تا اینکه روز حادثه تصمیم گرفتم نقشه انتقام‌جویی را عملی کنم. وی گفت: روز حادثه از دیوار پریدم و وارد ساختمان شدم. ظرف بنزینی در راهرو طبقه دوم بود که با دیدن ظرف تصمیم گرفتم خانه را به آتش بکشم. بنزین را در ورودی در طبقه دوم ریختم و کبریت را کشیدم. قصدم آسیب رساندن به کسی نبود و تنها می‌خواستم از آنها انتقام بگیرم! اما ظرف چند دقیقه آتش همه جا را فرا گرفت و خودم هم آسیب دیدم. وی گفت: بیشتر ساکنان ساختمان در طبقه دوم خواب بودند و در آتش گرفتار شدند. آتش نه‌تنها آنها را گرفتار کرد بلکه باعث شد که خودم نیز دچار سوختگی شوم و زمانی که قصد فرار داشتم، گرفتار شدم.

گزارش مرگ
در ادامه مأموران به تحقیق از یکی از شاهدان حادثه که خود نیز دچار آسیب شده بود، پرداختند. وی گفت: متهم پولی از ما طلب نداشت. او فقط قصد داشت از ما زورگیری کند. ما هم که از دست زورگویی‌های او خسته شده بودیم تصمیم گرفتیم او را به خانه راه ندهیم اما او دست به اقدام هولناکی زد. درحالی‌که تحقیقات در این حادثه ادامه داشت، حدود 16ساعت پس از آتش‌سوزی به بازپرس جنایی تهران خبر رسید که دو نفر از مصدومان این حادثه با وجود تلاش پزشکان جان‌شان را از دست داده‌اند. قربانیان 18و 23ساله بودند که به دستور بازپرس، اجسادشان به پزشکی قانونی انتقال یافت. این در حالی است که حال 3مصدوم دیگر نیز وخیم گزارش شده است. در این شرایط دستور بازداشت جوان آتش‌افروز به اتهام قتل عمدی صادر شد و تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید