• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 1 مهر 1402
کد مطلب : 203716
+
-

سنگین و رنگین

امین میرزازاده دیشب در وزن ۱۳۰کیلوگرم مسابقات کشتی قهرمانی جهان طلا گرفت. یک نقره و برنز هم دیگر مدال‌های ایران در این میدان بزرگ بود

ورزشی
سنگین و رنگین

فرنگی‌کاران ایران دیشب ۳ مدال رنگارنگ از مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ گرفتند؛ طلا، نقره و برنز. خوش‌رنگ‌ترین مدال نصیب امین میرزازاده شد، کشتی‌گیر سنگین‌وزن که در ثانیه‌های آخر هم حریف و هم تماشاگران را غافلگیر کرد.
در فینال وزن ۱۳۰کیلوگرم امین میرزازاده مقابل رضا کایالپ ترکیه‌ای قرار گرفت. میرزازاده غیر از گرفتن مدال طلا و سهمیه المپیک هدف دیگری هم داشت؛ گرفتن انتقام از کایالپ. او سال پیش در فینال به کایالپ باخته بود و امیدوار بود امسال بعد از ۶دقیقه کشتی، دست خودش بالا برود و این اتفاق هم افتاد.  امین که در ۳ دقیقه اول اخطار گرفت و در خاک نشست با اینکه در خاک امتیازی نداد اما با امتیاز خطا عقب افتاد. برنامه امین این بود که در تایم دوم بیشتر کار کند و داور به حریف اخطار بدهد اما باز  این کشتی‌گیر ایران بود که اخطار گرفت و کایالپ ۲‌بر‌صفر جلو افتاد؛ ولی این پایان کشتی نبود. امین دست از تلاش برنداشت و ۲بار کایالپ را از تشک بیرون برد و درست در لحظاتی که کشتی‌گیر ترکیه‌ای خودش را آماده می‌کرد که روی بالاترین سکو برود، ورق برگشت و انتقامی شیرین‌تر از این نمی‌شد گرفت.
کشتی آزاد ایران هفته پیش توسط امیرحسین زارع به مدال طلای سنگین وزن رسید که تنها طلای آزادکاران ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد بود.
علیرضا مهمدی هم  در وزن 82کیلوگرم در کشتی نزدیک به رفیق حسین‌اف آذربایجانی باخت و روی سکوی دوم رفت. در 3دقیقه اول، کشتی یک- یک مساوی شد ولی در 3دقیقه دوم؛ ‌ کشتی‌گیر باتجربه آذری بعد از اینکه یک امتیاز از اخطار به‌دست آورد، کشتی را بست و اجازه کار به مهمدی نداد. در این شرایط تنها مدالی که نصیب کشتی‌گیر ایران شد، نقره بود.
در وزن 55کیلوگرم هم ایران به مدال برنز رسید. پویا دادمرز که با سر بانداژ شده و ابروی پاره روی تشک رفته بود، مارلان موکاشف قزاق را 6بر 3برد و روی سکوی سومی رفت. کشتی فرنگی ایران بعد از 10سال در این وزن صاحب مدال شد و دادمرز قرار است در سفر به مشهد، این مدال را به آستان مقدس امام رضا(ع) تقدیم کند.
فرنگی ایران برای امروز کشتی‌گیری در فینال ندارد. دیروز کشتی‌گیران 3وزن دوم رقابت کردند که فقط 2ایرانی به دیدار رده‌بندی راه پیدا کردند. در وزن 60کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد که با کشتی‌های قابل‌قبول به نیمه‌نهایی رسیده بود، در این مرحله به مشکل خورد. او در مقابل شارشنبکوف قبراق قزاق هم خوب کشتی گرفت و درحالی‌که در تایم دوم
3بر 3جلو بود، با یک هل حریف از تشک بیرون رفت و در ثانیه‌های پایانی درحالی‌که از نفس افتاده بود، نتوانست فاصله را جبران کند و شکست خورد و امروز برای مدال برنز مبارزه می‌کند. در وزن 97کیلوگرم هم هادی ساروی درحالی‌که کمترین انتظار از او حضور در فینال بود، امروز برای سومی کشتی می‌گیرد. ساروی هم که با اقتدار کشتی گرفته و به مرحله نیمه‌نهایی رسیده بود، در برابر گابریل روسیلو از کوبا 3بر صفر باخت و نتوانست فینال را ببیند. دانیال سهرابی نماینده وزن 72کیلوگرم بود. این کشتی‌گیر 19ساله خوزستانی در کشتی دوم مقابل علی ارسلان قرار گرفت و نتیجه را واگذار کرد. ارسلان که برای صربستان کشتی می‌گیرد، سال پیش قهرمان جهان شده بود، ولی امسال نتوانست به فینال برسد.با شکست خوردن ارسلان در کشتی بعدی، سهرابی هم شانس حضور در جدول بازنده‌ها را از دست داد و بدون مدال ماند.
امروز هم نوبت کشتی‌های ایمان محمدی، محمدرضا گرایی و ناصر علیزاده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید