• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 1 مهر 1402
کد مطلب : 203685
+
-

استان‌های کوچک اما موفق

کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و ایلام کمترین تعداد واحد احیاشده را دارند اما همین‌تعداد هم نسبت به کل‌ واحدهای صنعتی فعال و راکدشان، آمار قابل‌توجهی است

گزارش
استان‌های کوچک اما موفق

کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و ایلام در فهرست واحدهای صنعتی احیاشده، در رده‌های پایین جدول قرار گرفته‌اند، اما همین استان‌های کوچک هم از نظر تعداد واحدهای احیا شده نسبت به واحدهای راکد، عملکرد خوبی داشته‌اند. در ایلام 47 واحد، کهگیلویه‌وبویراحمد 38 واحد و بوشهر 43 واحد طی یک سال و نیم گذشته به چرخه تولید بازگشته‌اند.

1395 ایلامی به‌کار بازگشتند
طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است، تهران، اصفهان و خراسان رضوی میزبان بیشترین واحدهای فعال صنعتی هستند و خراسان شمالی، ایلام و خراسان جنوبی کمترین آمار را در این زمینه دارند. ایلام در مجموع 479واحد فعال دارد که ۶۰ درصد این واحدها فعال هستند و بیش از ۱۰ هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به‌کار هستند. برآوردها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه‌فعال و ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ واحد راکد هستند که در دولت سیزدهم ۱۰۶ مورد از جمع نیمه‌فعال‌ها و راکدها احیا شدند.
آماری که نهضت احیای واحدهای تولیدی ارائه کرده است نشان می‌دهد 47واحد تعطیل در ایلام به‌عنوان کم‌جمعیت‌ترین استان ایران به چرخه تولید بازگشته‌اند. مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان در استان تامین مالی، نقدینگی، بدهی‌های بانکی، مشکلات بیمه‌ای، فرسودگی خطوط تولید یا از رده خارج بودن آنها عنوان شده است که با رفع‌شان 1395نفر به‌کار بازگشته‌اند.‌

اشتغال 386نفری در کهگیلویه‌وبویراحمد
اگرچه کهگیلویه‌وبویراحمد با احیای 38واحد راکد در پایین‌ترین جای جدول واحدهای تولیدی احیاشده قرار گرفته، اما معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌‌وگو با همشهری این آمار را بدون درنظر گرفتن نسبت احیا به کل واحدهای راکد و کل واحدهای صنعتی استان درست نمی‌داند. سید احسان عسکری توضیح می‌دهد با احیای 2 واحد دیگر این آمار به 40مورد رسیده است: «25واحد صنعتی، 13واحد کشاورزی و 2واحد گردشگری به چرخه تولید بازگشته‌اند و آمار سرمایه احیاشده به 2513میلیارد تومان و اشتغال احیا شده 386نفر است اما با درنظر گرفتن واحدهایی که افزایش ظرفیت داشته‌اند این عدد به 52مورد می‌رسد.» او مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان را مالی، حقوقی و تملک‌های بانکی عنوان می‌کند و می‌افزاید:«کارخانه قند یاسوج به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی و اقتصادی استان با قیمت اندک واگذار شده بود و ابطال معامله شد که در واقع مشکل این واحد رانت‌خواری پشت پرده بود.»‌

احیای 26درصدی واحدهای بوشهر
بوشهر هم در کنار ایلام و کهگیلویه‌وبویراحمد پایین‌ترین آمار را از نظر تعداد واحدهای احیا شده دارد درحالی‌که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان توانسته رتبه دوم شاخص عملکردی و اثربخشی را در کشور به‌دست بیاورد.
۱۱ درصد واحدهای تولیدی این استان راکد هستند و این استان پایین‌ترین نرخ واحدهای راکد در میان استان‌های کشور را داراست. تعهد سال گذشته این استان، احیای  ۱۰ درصد واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال بود درحالی‌که با احیای ۲۲ واحد بزرگ و ۸۴ واحد کوچک تولیدی و بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید ۲۶ درصد از این واحدها به چرخه فعالیت بازگشتند.
طبق آمار نهضت احیا که آمار واحدهای راکد بازگشته به چرخه تولید را می‌دهد، 43واحد طی 2سال گذشته در این استان به چرخه تولید بازگشته است. تأمین تسهیلات، رفع مشکلات با محیط‌زیست، حسابرسی تأمین اجتماعی، برق و… مهم‌ترین چالش‌های واحدهای تولیدی و صنعتی استان است.‌

مکث
ایلام ظرفیت تولید بیشتری دارد

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی احیای 47واحد تولیدی در ایلام را قدم بزرگی در راستای کاهش نرخ بیکاری در استان می‌داند. علی‌اکبر بسطامی اما معتقد است با توجه به ظرفیت‌های ایلام برای رشد تولید چندان نباید به این عدد دلخوش بود.  آمار نشان می‌دهد ایلام دارای ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با حدود سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی است و بیشتر این واحدهای تولیدی در زمره کارگاه‌های خرد و صنایع کوچک هستند که نقش تأثیرگذاری در افزایش تولیدات صنعتی، توسعه و اشتغال استان دارند. بسطامی می‌گوید: «یکی از راه‌های توسعه اقتصادی همین راه‌اندازی واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است که در استان ایلام محقق شده‌است.» او توسعه اقتصادی را در قالب سند آمایش سرزمین موفق می‌داند و با اشاره به موقعیت ایلام می‌گوید: «متأسفانه پیش از این احداث کارخانه‌ها بدون توجه به سند آمایش سرزمین صورت می‌گرفت. به همین دلیل برخی صنایع با محل احداث کارخانه آن متناسب نیست. مثل صنعت آب‌بر است و آن منطقه نمی‌تواند آب کافی و مورد نیاز صنعت را تامین کند. از این‌رو راه‌اندازی کارخانه هم راهی برای اشتغال‌زایی نشد، اما در احیای پروژه‌های راکد خوشبختانه این موضوع لحاظ شده و نگاهی به توسعه همه‌جانبه استان دارد.»رونق تولید همواره یکی از دغدغه‌های شهرک‌های صنعتی ایلام نیز هست.
بسطامی با تأکید بر این موضوع ادامه می‌دهد: «متأسفانه برخی از شهرک‌های صنعتی کارایی خود را از دست دادند و خبری از تولید در آن نیست. امیدواریم زودتر و در آینده نه چندان دور احیای این شهرک‌ها نیز انجام شود و آماری از احیای شهرک‌های صنعتی را نیز داشته باشیم.» بسطامی در ادامه به ظرفیت بالای استان ایلام در حوزه‌های نفت و گاز نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ایلام در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هم حرفی برای گفتن دارد و این موضوع را باید به زنجیره ارزش تولید اقتصادی استان اضافه کنیم تا شاهد رونق تولید باشیم. به‌عنوان مثال میدان گازی تنگ بیجار ازمیادین گازی ایلام و در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب این شهر واقع است. ظرفیت فرآورش این میدان۷ میلیون مترمکعب گاز در روز است که با افزایش ظرفیت این میدان گازی راهی برای توسعه اقتصادی استان، تولید و به‌دنبال آن اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.» نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور می‌شود: «امیدوارم در سفر دوم رئیس‌جمهوری به ایلام که جمعیتی حدود 195هزار نفر دارد، شاهد راه‌اندازی واحدهای تولیدی بیشتری باشیم تا نرخ بیکاری استان هم کمتر شود، زیرا اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری بر کیفیت زندگی هم‌استانی‌ها تأثیر دارد و آمار جرم را کاهش می‌دهد.»

مکث
واحدهای راکد و امنیت شغلی

بوشهر با وجود حدود 19درصد کل ذخایر گازی جهان در میدان گازی پارس‌جنوبی، 8.68درصد نفت و 73.18درصد گاز کشور را تولید می‌کند و 90درصد صادرات نفت کشور از این استان صورت می‌گیرد. استان بوشهر به‌ترتیب بعد از تهران و خوزستان سومین اقتصاد بزرگ کشور است. با وجود صنایع‌ بالادستی، اما راه‌اندازی مجدد و احیای واحدهای راکد در بخش پایین‌دستی، همچنان در بوشهر ادامه دارد و آنطور که استاندار می‌گوید با احیای واحدهای راکد در بوشهر در سال گذشته زمینه اشتغال 1426نفر فراهم شده است. احمد محمدی‌زاده، تأکید می‌کند: باید از تمام توان و ظرفیت موجود برای احیای واحدهای راکد و نیمه‌راکد و افزایش ظرفیت واحدهای فعال استفاده شود تا هیچ فرصتی در این زمینه از دست نرود.نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی هم عملکرد بوشهر را در این بخش خوب ارزیابی می‌کند و به همشهری می‌گوید:‌ «امیدواریم احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال با جدیت بیشتری دنبال شود تا رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بیشتری را شاهد باشیم.»غلامحسین کرمی با بیان اینکه صنایع موجود در بوشهر به 3بخش تقسیم می‌شود، می‌گوید: صنایع بالادستی و بزرگ مثل پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های زیادی در عسلویه، خارک، بوشهر، بندرگناوه و بندر دیلم فعال هستند: «بوشهر شاید بیشترین صنایع‌ بالادستی را در میان استان‌ها داشته باشد و حتی بخش مهمی از درآمد کشور را تامین می‌کند. در زمینه صنایع‌ میان‌دستی که دغدغه مقام معظم رهبری هم هست انتظار است استان بیشتر کار کند، اما در زمینه صنایع‌ پایین‌دستی که اتفاقا واحدهای راکد و نیمه‌فعال جزو این گروه هستند، مسئولان استان بوشهر توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند و واحدهای زیادی را احیا کنند.»به‌گفته او، وقتی صنعت و کارخانه‌ای راه می‌افتد یا احیا می‌شود، تعدادی شغل مستقیم و تعداد زیادی شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند و شاید بتوان مهم‌ترین دستاورد نهضت احیا را همین دانست.کرمی البته تأکید می‌کند هر 3گروه صنایع‌ بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی برای استان مهم است: «صنایع‌بالادستی گرچه درآمدشان به خزانه می‌رود، اما حداقل موجب اشتغال‌زایی در استان می‌شوند که البته ما در این زمینه درباره قانون جذب 50درصد نیروهای بومی در این صنایع‌ انتقادهایی داریم. این قانون محقق نشده است و پیگیر آن هستیم. این صنایع چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره‌برداری فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.» با وجود این، نماینده دشتی و تنگستان در مجلس تأکید می‌کند اشتغال پایدار در منطقه با صنایع‌ بالادستی و پایین‌دستی رقم می‌خورد که اغلب نیروهای خود را از میان بومیان جذب می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید