• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20313
+
-

وقتی صداقت محاکمه می‌شود

هادی مرزبان از اجرای مجدد «آمیزقلمدون» بعد از 21سال می‌گوید

تئاتر
وقتی صداقت محاکمه می‌شود


فهیمه پناه‌آذر/ خبر‌نگار
هادی مرزبان بعد از 21سال نمایش «آمیزقلمدون» مرحوم اکبر رادی را روی صحنه دارد. مرزبان که در این سال‌ها 12متن از مرحوم رادی را روی صحنه برده، درباره آخرین اجرایش می‌گوید: «از 12متنی که تاکنون روی صحنه برده‌ام، برخی نمایش‌ها ازجمله آمیزقلمدون را 2بار اجرا کرده‌ام.» او برای نقش‌های اصلی بار دیگر ایرج راد و فرزانه کابلی را انتخاب کرده؛ بازیگرانی که در سال76 نیز در تالار چهارسوی تئاترشهر در این نمایش بازی کرده‌اند.

آمیزقلمدون اجرای خود را از 24خرداد در سالن ناظرزاده کرمانی آغاز کرده و این نمایش هر شب ساعت21 روی صحنه می‌رود. علاوه بر هادی مرزبان و فرزانه کابلی، نوشین تبریزی، آذر خوارزمی و سمیرا کریمی بازیگران نمایش هستند و به‌گفته مرزبان حسن عسگری و رضا جلالوند نیز نقش‌های کوچکی را در نمایش دارند.

کارگردان «هاملت با سالاد فصل» درباره همزمانی اجرای نمایش با بازی‌های جام‌جهانی و حضور تماشاگران در این شب‌ها در تالارهای نمایشی به همشهری می‌گوید: «خیلی‌ها سفارش کردند که نمایش را در زمان دیگری اجرا کنم؛ چراکه تب فوتبال همه‌جا را فراگرفته اما نظرم این است که تماشاگران واقعی تئاتر در هر زمان و شرایطی به تماشای نمایش می‌آیند. ما همزمان اجرای آمیزقلمدون تماشاگر خودمان را داریم. به قول اکبر رادی اگر 3ردیف تماشاگر واقعی در سالن نمایش باشد بهتر از تماشاگران گذری است.» کارگردان نمایش «ملودی شهر بارانی» در ادامه درباره تفاوت اجرای امسال با 21سال پیش با بیان این مطلب که متن را بازنویسی نکرده و همان متن اولیه اجرا می‌شود، عنوان می‌کند: «دهه 70وقتی آمیزقلمدون را روی صحنه بردم در آن دوران مرحوم رادی حساسیت زیادی روی متن‌هایش داشت و بعد از اجراهای متعدد، او دیگر به اجراهایم اعتماد کامل داشت. من هنگام اجرای این نمایش یک صحنه کامل را حذف کردم و در اجرای جدید نیز صحنه حذف شده است.» مرزبان سعی کرده زمان اجرای نمایش را به 90دقیقه برساند و در این‌باره معتقد است که در دنیای امروز اجرای متن‌های طولانی برای تماشاگر آزاردهنده است و تماشاگران به‌دنبال متون موجز هستند.

کارگردان «بنگاه تئاترال» که بیشتر اجراهایش را در تالار وحدت روی صحنه برده درباره انتخاب سالن ناظرزاده می‌گوید: «این سالن برای اجرای ما بسیار مناسب است. اما از تالار وحدت گله‌مند هستم تا زمانی که مدیریت و سیاست تالار وحدت براساس روابط باشد تا ضوابط، ترجیح می‌دهم در سالن‌های دیگر نمایش اجرا کنم. سال گذشته بنا به درخواست تالار وحدت قرار شد یکی از 2نمایش «بنگاه تئاترال» یا «دکتر نون و زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» در ماه‌های خرداد و تیر اجرا کنم. تفاهمنامه‌ای امضا شد و وقتی قرار بود تمرینات را به‌صورت جدی شروع کنیم به ما گفتند فقط خرداد‌ماه را باید اجرا داشته باشید. خرداد‌ماه پراز تعطیلی است و نمی‌توانستم 50نفر را برای 19شب در تالار وحدت آماده کنم.» مرزبان ادامه می‌دهد: «بعد از آنکه من قبول نکردم، همکار عزیز دیگری آمد و تالار وحدت را 4‌ماه در اختیار داشت. من معترض به اینکه همکارم 4‌ماه روی صحنه بود نیستم؛ چراکه معتقدم نمایشی که تماشاگر دارد باید چندین‌ ماه روی صحنه باشد. اعتراضم به سیاست یک بام و دو هوای مدیریت تالار وحدت است.»

نویسنده نمایشنامه «سیمرغ» در ادامه به متن نمایش آمیزقلمدون نیز اشاره کرد و با عنوان این مطلب که در این متن رادی صداقت را به میز محاکمه می‌کشاند، عنوان کرد: «نمایشنامه آمیزقلمدون یکی از مهم‌ترین آثار اکبر رادی است که در سال1371 نگارش شده و داستان آن روایتگر زندگی زن و مردی است که با آرزوهایی تباه‌شده، به سن پیری رسیده‌اند. بعد از گذشت 21سال شخصیت «شکوهی» یا همان آمیزقلمدون برایم جذاب‌تر شده، این متن تاریخ مصرف ندارد و در این نمایش سؤال مطرح می‌شود که آیا در همه جوامع باید همیشه صادق ماند؟ صداقتی که متأسفانه در جامعه ما کمتر شده و در عدم‌صداقت برخی پرش‌های جهشی دارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید