• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20310
+
-

به اقدامات جمعی برای ترک اعتیاد اعتمادکنید

رها شو

رها شو


میترا شکری
زمانی که فرد معتاد تمایل پیدا می‌کند که اعتیاد را از زندگی‌اش حذف کند باید برای آن برنامه‌ای داشته باشد؛برنامه‌ای که او را در مسیر درست قرار بدهد و باعث تحول در زندگی‌اش شود. در ایران 2 انجمن خوشنام برای ترک اعتیاد وجود دارد:



انجمن معتادان گمنام

انجمن معتادان گمنام (Narcotics Anonymous) که در تمامی کشورها به NA شناخته شده، انجمنی غیرانتفاعی است که به هیچ ارگانی وابستگی ندارد. این انجمن از خارج از مرزهای ایران وارد کشورمان شد. NA برنامه اصولی 12گانه‌ای دارد که به 12قدم معروف است. این قدم‌ها کمک می‌‌کند که فرد بتواند اعتیادش را بپذیرد و برای بهبود آن تلاش کند. یکی از اصول اساسی که در این انجمن وجود دارد گمنامی افراد است. در NA همه به اسم کوچک همدیگر را صدا می‌زنند، کسی درباره دیگری قضاوت نمی‌کند، بیرون از جلسه هیچ‌کس طرف دیگر را نمی‌شناسد و حتی اگر در مهمانی یا مکان عمومی یکدیگر را ببینند و غریبه‌ای بین‌شان باشد اصلا به آشنایی قبلی‌شان اشاره‌ای نمی‌کنند. روشی که برای بهبودی افراد مبتلا به اعتیاد در این انجمن درنظر گرفته شده است کمک یک معتاد به معتاد دیگر است. به گفته خودشان اگر یک معتاد بتواند به معتاد دیگری پیام بهبودی برساند قطعا توانسته موفق باشد. در روند درمانی انجمن معتادان گمنام سم‌زدایی وجود ندارد و آنها وارد مسائل درمانی نمی‌شوند آنها یکدیگر را درمان حمایتی می‌کنند؛ آن هم حمایت معنوی. در انجمن هیچ‌کس نقش یک مددکار را بازی نمی‌کند و مشکلات خانوادگی‌اش به دیگران مربوط نمی‌شود. جلساتی که در این انجمن تشکیل می‌شود یک ساعت و نیمه است و در این جلسات افراد با بلندکردن دست درباره احساساتی که در چند روز قبل از جلسه گذرانده‌اند یا تجربیات گذشته‌شان صحبت می‌کنند و هر کدام می‌توانند یک پیام بهبودی را برای دوستان‌شان مطرح کنند. در روشی که انجمن معتادان گمنام آن‌را راه‌اندازی کرده‌اند و در کشور ما طرفداران زیادی دارد فرد اجازه مصرف هیچ نوع قرص و مکمل را در دوران ترک اعتیادش ندارد و تنها باید با مراقبه و تحمل، مواد‌مخدر و سم‌هایی که وارد بدنش کرده را خارج کند؛ چرا که این برنامه پرهیز کامل از هر نوع ماده مخدر است. اگر قصد دارید در این انجمن عضو شوید، بهتر است بدانید که تنها لازمه عضویت در این انجمن تمایل به قطع مصرف مواد است، نه نیاز به پول و نه چیزی دیگری.

هر زمان که تمایل به ترک مواد‌مخدر داشته باشید، می‌توانید در یکی از جلسات این انجمن حضور پیدا کنید و مشکل وابستگی به مواد‌مخدر را از زندگی‌‌تان حذف کنید. مدتی که از حضورتان در انجمن گذشت می‌توانید برای خودتان راهنما (کسی که در طول برنامه می‌تواند به شما کمک کند) انتخاب کنید. از شروط اصلی‌ای که در این انجمن باعث می‌شود شما بتوانید زندگی پاکی داشته باشید، شرکت در جلسات و گوش دادن به حرف راهنماست. اعضای کنگره اعتقاد دارند اگر این دو اصل رعایت شود فرد می‌تواند پاک بماند. جلسات آنها به دو شکل بسته یا باز تشکیل می‌شود. جلسات بسته ویژه معتادان است؛ کسانی که به مواد‌مخدر اعتیاد دارند یا گمان می‌کنند که به این ماده معتاد هستند. جلسات دیگر به جلسات باز معروف است؛ جلساتی که هر کسی که تمایل به تجربه کردن انجمن و فضای آن دارد می‌تواند وارد شود و از تجربیات آنها استفاده کند. این افراد می‌توانند پیام انجمن را به اقوام معتاد خود یا کسانی که می‌شناسند انتقال بدهند. هدف اعضای این مجموعه این است که بتوانند پیام بهبودی‌شان را به یک همدرد دیگر بدهند و او را از دام اعتیاد نجات دهند. آنها در قدم‌هایی که می‌خوانند یاد می‌گیرند که عجزشان را بپذیرند، تسلیم شوند و تمام آن چیزهایی که نمی‌توانند حل‌شان کنند به خدا بسپارند.



کنگره 60

کنگره 60 را مهندس حسین دژاکام سال78 در ایران پایه‌گذاری کرد. این مرد بیش از 17سال به مواد‌مخدر اعتیاد داشت تا اینکه یک روز تصمیم گرفت اعتیادش را ترک کند. او ماده مصرفی‌اش یعنی تریاک را هر روز کمتر از قبل کرد و بعد از 11ماه، به روزی رسید که بدن او دیگر نیازی به مصرف مواد نداشت. او تمام تجربیاتی که در این زمینه به‌دست آورده بود را در کتابی به نام «عبور از 60درجه زیر صفر» نوشت و آن‌را به چاپ رساند. تلاش او و ابداع این روش باعث شد بتواند کنگره 60 را پایه‌گذاری کند؛ جایی که این روزها، هزاران عضو در سراسر ایران دارد و هر کس که اعتیاد را تجربه کرده است، برای رهایی از این وضعیت به کنگره 60 می‌آید. افرادی که عضو کنگره 60 هستند اعتقاد دارند که بیماری اعتیاد را باید درمان کرد و بدون درمان نمی‌توان از شر این ماده خلاص شد. آنها معتقد هستند افرادی که بدون هیچ دارویی مواد‌مخدر را ترک می‌کنند حس و حال خوب بعد از درمان را تجربه نخواهند کرد و تنها موفق به ترک مصرف ماده مخدر می‌شوند نه چیز دیگری.

اما در کنگره مسئله اصلی درمان است. آنها معتادانی که در آن مرکز وجود دارند را با شربت تریاک درمان می‌کنند. البته این شربت سال87 تأیید شد و قبل از آن افراد با مصرف مقدار بسیار اندکی تریاک و کم‌کردن آن به روش کنگره، اعتیادشان را درمان می‌کردند و رها می‌شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :