• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20304
+
-

ورود به دوره ترسالی مبنای علمی ندارد

آب
ورود به دوره ترسالی مبنای علمی ندارد


بارندگی‌های ماه‌های اخیر که در اکثر نقاط کشور از اواخر اسفند شروع شد و تا همین چند روز پیش ادامه داشت، باعث شده تا برخی از کارشناسان شرایط آبی کشور را مطلوب ارزیابی کنند و بر این باور باشند که دیگر زمان خشکسالی ایران رو به پایان بوده و کشور در مرحله ورود به دوران ترسالی قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی اما با اعلام اینکه روند خشکسالی در کشور همچنان ادامه دارد، گفت: میزان بارش‌ها امسال تاکنون حدود 26درصد کاهش داشته و یکی از سال‌های خشک ثبت شده طی 50سال گذشته است. داوود پرهیزکار در گفت‌وگو با ایرنا اما با رد این ادعا که کشور از دوره خشکسالی عبور و وارد دوره ترسالی شده است، گفت: سازمان هواشناسی این گفته را تأیید نمی‌کند زیرا مبنای علمی ندارد و بررسی‌های سازمان هواشناسی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. وی با اشاره به اینکه روند قبلی خشکسالی همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی عمدتا 3 تا 5ماه جواب می‌دهد؛ بنابراین نمی‌توانیم برای یک دوره بلندمدت بگوییم که اکنون وارد دوره ترسالی شده‌ایم و از حالا به بعد منتظر سال‌های پربارشی هستیم.



 در زمینه آب، به طبیعت بدهکاریم

 مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی هم با تأکید براینکه کشور همچنان در مرحله خشکسالی آب و هوایی قرار دارد، گفت: اینکه گفته می‌شود از مرحله خشکسالی عبور کرده و وارد مرحله ترسالی شده‌ایم به هیچ عنوان درست نیست.

مسعود حقیقت افزود: امسال وضعیت بارش در کشور مناسب نبود، تراز آب‌ها خوب نیست و ما همچنان در زمینه آب به طبیعت بدهکار هستیم زیرا از سال‌های قبل خشکسالی تجمیعی داریم و هنوز وضعیت بارشی مناسب نیست تا این عقب‌ماندگی جبران شود.

وی به مقایسه بارش در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت (20ساله) در کشور پرداخت و گفت: دربرخی نقاط بارندگی نسبت به بلندمدت خوب بود اما در برخی نقاط نگران‌کننده است، به‌طور کلی میانگین بارش در کشور از اول مهرماه پارسال تا روز 28خرداد 163.4میلی‌متر بوده؛ درحالی‌که سال گذشته در همین بازه زمانی 207.7میلی‌متر بوده است. همچنین در دوره بلندمدت 30ساله در تمام کشور 220.6میلی‌متر بارش داشتیم؛ بنابراین آمار، کاهش 26درصدی بارش را نسبت به بلندمدت در کشور نشان می‌دهد.

حقیقت با بیان اینکه بارش دربرخی نقاط خوب و در برخی نقاط ضعیف بود، تصریح کرد: در استان‌های شمال غرب کشور مانند آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان بارش فصل بهار یعنی از اول فروردین تا28خرداد  نسبت به بلندمدت بالاتر از نرمال است، مثلا تبریز در دوره بلندمدت 20ساله حدود 110میلی‌متر بارندگی داشته که امسال حدود 133میلی‌متر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید