• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 202998
+
-

در نیمه پر لیوان غرق شویم

جهان روز
در نیمه پر لیوان غرق شویم

بدبین بودن و منفی‌نگری کار ساده‌ای است، البته آنطور که فکر می‌کنیم شر مطلق هم نیست. اینکه این نگاه را داشته باشیم، گاهی ما را برای مصائب و سختی‌ها و پیشامدهای ناگوار آماده می‌کند. اما منفی‌اندیشی و منفی نگری مدام، می‌تواند اثری طبیعتا منفی و عمیقی بر سلامت روان و حتی سلامت جسمی ما داشته باشد. محققان می‌گویند که انسان می‌تواند با خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی، زندگی‌اش را        طولانی تر کند. با این دیدگاه است که مثبت‌اندیشی در دنیا ترویج می‌شود و حتی یک روز جهانی هم دارد که همین امروز است. وقتی فواید مثبت‌اندیشی را در ذهن داشته باشیم، در هر مسئله و پیشامدی، بخش روشن آن را خواهیم دید و همیشه رویکرد مثبتی خواهیم داشت.
ایده روز جهانی مثبت اندیشی، در سال2003 به ذهن یک کارآفرین آمریکایی رسید و او یک روز در سال را مشخص کرد تا همکاران و کارمندانش فقط به چیزهای مثبت فکر کنند و رویکرد مثبتی داشته باشند. ایده بنیادی که همین حالا هم در سراسر دنیا محترم است، این است که در سراسر این روز، همه رویکردی داشته باشند.
این رویکرد، فواید زیادی دارد و به سلامت روانی افراد کمک می‌کند. این نوع نگرش و رویکرد، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. تحقیقات همچنین نشان داده که مثبت‌اندیشی می‎تواند نه فقط طول عمر را طولانی کند که آنها را در دوره‌های طولانی‌تری در زندگی، سالم و سرحال نگه دارد. درواقع مثبت‌اندیشی برای بدن حیاتی است و می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی ما شود و ما را در برابر بیماری‌های فرعی شایعی مثل سرماخوردگی، مقاوم کند.
تکنیک‌ها و رویکردهای متفاوتی برای اینکه ما را به افراد مثبت‌اندیش تبدیل کنند وجود دارد. یکی از بهترین‌ راه‌ها‌ این است که افکارمان را در سرمان بازپروری کرده و آنها را دوباره شکل بدهیم؛ مثلا اگر واکنشی منفی به یک موقعیت داریم، تلاش کنیم تا چشم‌اندازمان از آن ماجرا را تغییر دهیم. باید تلاش کنیم دلایل اینکه نسبت به یک موقعیت خاص منفی فکر می‌کنیم را پیدا کنیم، و اگر ممکن است، کاری کنیم که از همان موقعیت خروجی و نتیجه مثبتی حاصل شود. صحبت با دوستانی که شرایط مشابهی دارند، و یا خیلی ساده، بلند فکر کردن درباره آن  موضوع و مسئله کمک می‌کند که چیزهای مثبتی درباره آن پیدا کنیم و همیشه باید یادمان باشد که چیزهای مثبت، قرار نیست عظیم و بسیار بزرگ باشند، و هر نکته مثبتی حتی کوچک، می‌تواند به تغییر ذهنیت ما کمک کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید