• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201878
+
-

فرمانده سری‌ترین قرارگاه جنگ

درنگ
فرمانده سری‌ترین قرارگاه جنگ

سرلشکر پاسدار شهید علی هاشمی در ۱۰دی‌ماه سال۱۳۴۰ در شهر اهواز به دنیا آمد. علی هاشمی در ۱۷سالگی وارد مبارزات انقلاب شد. ۱۹سالگی فرمانده شد. در ۲۱سالگی فرماندهی چند تیپ را برعهده گرفت. در ۲۷سالگی در ۴تیر‌ماه سال۱۳۶۷ در جزیره مجنون به شهادت رسید و در ۴۹سالگی پیکرش در نزدیکی محل استقرار قرارگاه فرماندهی سپاه ششم پیدا شد. در آن زمان محسن رضایی برای نخستین‌بار اعلام کرد که علی هاشمی، فرمانده قرارگاه فوق‌سری نصرت بوده است؛ زیرا تا زمانی که صدام زنده بود، یعنی سال۱۳۸۲ ، همه فرماندهان اتفاق‌نظر داشتند که اسمی از علی هاشمی (چون در صورت اسارتش خطراتی متوجه او می‌شد) نباشد؛ برای همین در رابطه با او هیچ حرفی زده نشد؛ چون علی هاشمی با توجه به ارزشی که برای صدام داشت، درصورتی که زنده می‌بود، یک برگ برنده برای او به شمار می‌آمد.
شهید هاشمی پس از تشکیل قرارگاه «نصرت» و ارائه طرح کلی عملیات های خیبر و بدر، مسئولیت سپاه ششم امام جعفر صادق(ع) را عهده‌دار شد که حاصل آن سازماندهی ۱۳یگان رزمی و پشتیبانی در استان خوزستان بود که شاید به همین دلیل او را سردار هور نامیدند.
سرانجام در روز ۱۹اردیبهشت سال۱۳۸۹، خبر تفحص و شناسایی پیکر علی هاشمی رسانه‌ای شد. مادر صبور او پس از ۲۲سال انتظار، بقایای پیکر فرزند خود را در آغوش کشید. پیکر مطهر این سردار سپاه اسلام همراه با شهیدان دیگری از سال‌های دفاع‌مقدس روز ۲۴اردیبهشت سال۱۳۸۹، از محل نمازجمعه تهران تشییع شد و پیکر مطهر سردار هور در گلزار شهدای اهواز آرام گرفت. زکیه اهوازیان، مادر سردار هور، درحالی‌که ‌ ۱۳سال از پیدا‌شدن پیکر فرزند شهیدش یعنی سرلشکر علی هاشمی می‌گذشت، جمعه ۲۷مرداد1402 دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید