• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 8 شهریور 1402
کد مطلب : 201692
+
-

کارنامه 2ساله

رئیس‌جمهور در سومین نشست ‌خبری خود عملکرد دولت ‌سیزدهم‌را در حوزه‌های مختلف تشریح کرد

گزارش
کارنامه 2ساله

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

نشست ‌خبری سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به مناسبت هفته دولت، دیروز ۷شهریورماه، با حضور خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. رئیسی در سومین نشست‌ خود با نمایندگان رسانه‌ها، بعد از ارائه گزارشی از عملکرد 2ساله دولت، به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضوع‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی پاسخ داد.تشریح راهبرد دشمنان در 2 سال اخیر برای سرنگونی نظام و شکست مفتضحانه آنان در آخر کار، تشریح دستاوردهای بین‌المللی و منطقه‌ای، ارائه توضیحات درباره سفرهای استانی، تلاش دولت برای ایجاد و حفظ آرامش در دانشگاه و ارائه توضیحات درباره اقدام‌های اجتماعی دولت سیزدهم، از مهم‌ترین محورهای مطرح شده در نشست خبری رئیس‌جمهور بود. در ادامه به مهم‌ترین محورهای ذکر شده اشاره خواهیم کرد.

2راهبرد شکست خورده دشمنان
عده‌ای باور نداشتند دولت بتواند وضعیت ابتدایی سال۱۴۰۰ را مدیریت کند، اما با تغییر گفتمانی که در دولت سیزدهم مبتنی بر بازگشت به مردم و با مردم بودن و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم. در این مدت دشمنان نیز ۲راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و مأیوس کردن مردم در داخل کشور را دنبال کردند، اما در هر دو زمینه شکست خوردند. در بعد منزوی کردن ایران، ما از ابتدا اعلام کردیم پرونده هسته‌ای تنها موضوع تعاملات بین‌المللی جمهوری ‌اسلامی نیست و به آن صرفا به‌عنوان یکی از زمینه‌های تعامل خارجی نگاه می‌کنیم. وقتی دشمن دید اغتشاشات با کمک و حضور مردم در صحنه ناکام ماند، بلافاصله پیام داد می‌خواهیم به میز مذاکره بازگردیم.

منافع ملی؛ نقطه اشتراک همه‌ مردم
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جوان درباره سانسور و نقد اقدام‌های چشمگیر 2ساله دولت توسط برخی رسانه‌ها گفت: نقد اگر همراه با رعایت انصاف باشد، بسیار خوب است. ممکن است دولت در بخش‌هایی هم دچار مشکل باشد، اما باید آنچه دولت تحویل گرفته و آنچه طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید. نقطه اشتراک همه مردم و گروه‌هایی که دل در گرو نظام و کشور دارند، منافع ‌ملی است. باید به‌خاطر اقدامات انجام شده با کمک مردم شکرگزار بود و درعین‌حال به بیان نقص‌ها نیز پرداخت.

۶ روز کار ملی، یک روز کار استانی
رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره اهتمام دولت به انجام سفرهای استانی عنوان‌ کرد: با وجود برخی انتقادها، رویکرد من از ابتدای آغاز به‌ کار دولت، ۶روز کار ملی و یک روز کار استانی بوده ‌است. معتقدم حضور در استان‌ها، دیدن مسائل از نزدیک و شنیدن سخنان مردم، کمک شایانی به حل مسائل خواهد کرد. حضور در استان و دیدن نقص‌ها، سبب برانگیختن انگیزه برای رفع آن خواهد شد. از این منظر سفرهای استانی برای دولت در جهت رفع مشکلات استان‌های کشور بسیار مفید بوده‌ است.

وجود دوقطبی؛ القای دشمن
 رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق درباره رویکرد دولت نسبت به فضای ملتهب جامعه، ناکارآمدی برخی مدیران و وعده‌های داده شده در انتخابات نظیر پل ساختن به جای دیوار کشیدن در جامعه گفت: ما معتقد به‌وجود التهاب در جامعه نیستیم، بلکه وضعیت دشمنان را بسیار ملتهب می‌بینیم. در جامعه ما اختلاف‌نظر وجود دارد، اما معنای آن «التهاب» نیست و وجود دوقطبی‌ها از القائات دشمنان است. همه کسانی که دغدغه کشور را دارند و عموم جریاناتی که درون نظام تعریف می‌شوند، بر تقویت اشتراکات موجود در جامعه تأکید دارند.

استفاده سیاسی دشمنان از برنامه هسته‌ای
رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرآنلاین درخصوص احیای برجام با اشاره به اینکه در متن ارائه شده ایران برای برجام خواسته‌های به‌حق ملت مطرح شده، بیان کرد: این آمریکا و اروپا بودند که به تعهدهای خود عمل نکردند، اما ایران به‌طورکامل به تعهدهای خود پایبند بود. آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی ۱۵بار اعلام کرد برنامه هسته‌ای ایران انحرافی ندارد، اما کشورهای غربی می‌خواهند از موضوع هسته‌ای استفاده سیاسی کنند تا به کشور مستقلی مانند ایران فشار بیاورند. درهرصورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنها به تصور اینکه در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و اکنون برگشته‌اند.

میز مذاکره را ترک نکردیم
رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه به عقیده برخی، نقش ائتلاف‌هایی مانند بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران بسیار کمرنگ است و تنها راه گشایش در اقتصاد ایران، رابطه با کشورهای غربی است، با بیان اینکه ما هیچ‌گاه میز مذاکره برای رفع تحریم را ترک نکردیم، عنوان کرد: طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمانند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. درعین‌حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری ازجمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کردیم. با توجه به ظرفیت بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با زیرساخت‌های کشورهای عضو شانگهای و قاره آسیا برای ما بسیار حائز اهمیت است.

حفظ آرامش در دانشگاه‌ها
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس درباره برخی رفتارهای مجرمانه در دانشگاه‌ها از سوی بعضی استادان و برنامه دولت برای حفظ محیط علمی دانشگاه‌ها گفت: حفظ آرامش در محیط علمی دانشگاه‌ها در گرو رفتار مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه‌هاست. نشاط علمی دانشگاه‌ها نباید دچار مشکل شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی همواره مورد تأکید دولت بوده و دولتمردان به تأسی از مقام ‌معظم ‌رهبری ارتباط با دانشجویان و محیط‌های دانشگاهی را مورد توجه قرار می‌دهند و این روش را دنبال خواهند کرد. درعین‌حال باید مراقبت کرد محیط علم‌افزایی و معرفت‌افزایی دانشگاه‌ها به محیط‌های دیگری تبدیل نشود و برخی افرادی که دچار غفلت شده‌اند نیز باید حتما آگاه شوند.













 

این خبر را به اشتراک بگذارید