• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 2 شهریور 1402
کد مطلب : 200980
+
-

پایان گروگانگیری آمریکا، آزادی الواح هخامنشی

17 هزار لوح هخامنشی باقیمانده در آمریکا ظرف ماه‌های آینده به ایران بازمی‌گردد

گزارش
پایان گروگانگیری آمریکا، آزادی الواح هخامنشی

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

آمریکا سرانجام تصمیم به بازگرداندن باقیمانده الواح هخامنشی در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران گرفته است و بدین‌ترتیب 17هزارلوح هخامنشی به ایران بازگردانده می‌شود.
الواح هخامنشی در دوران حکومت داریوش هخامنشی نوشته و در کاوش‌های مشترک باستان‌شناسی ایران و آمریکا در سال 1313و در دوران حکومت پهلوی اول در باروی شمال شرق تخت‌جمشید یافت شدند. این الواح، اسناد مالی و اقتصادی دوران هخامنشی بودند که نظام اقتصادی و اجتماعی موجود در آن دوران را مکتوب کرده‌اند.
سال 1316بود که حدود 30هزار قطعه از الواح هخامنشی شامل الواح شکسته و کامل به‌گفته عبدالمجید ارفعی متخصص زبان‌های باستانی که در خوانش این الواح در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو سهیم بود، در 2535جعبه مقوایی و 3پیت حلبی 20لیتری مخصوص حمل نفت در پارافین قرار داده شد و با یک کشتی به مقصد آمریکا از بندر بوشهر بارگیری و سال 1317با طی یک سفر دریایی طولانی به شیکاگو رسید.
از آن زمان تاکنون 85سال گذشته است و آمریکا هر بار چه در دوران پهلوی اول و دوم و چه در دوران جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن این آثار متعلق به ملت ایران تعلل کرده است. حتی یک‌بار قرار بود این امانت ملت ایران را نزد مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو برای جبران خسارت 2 خانواده آمریکایی به نام‌های «رابین و ویلیامز» که اعضای خود را در یک انفجار در سرزمین‌های اشغالی از دست داده بودند و به پرونده «جنی روبین» شهرت یافته بود، به قیمت 73میلیون دلار حراج کنند که پیگیری ایران مانع از آن شد. چندین سال طول کشید تا ایران در دادگاه عالی آمریکا اثبات کند این اشیاء متعلق به ملت ایران و نه دولت ایران است که به امانت در اختیار آمریکاست و امکان حراج ندارد. بار دیگر هم در دوران ترامپ بود که بازگشت تحریم‌ها مانع از بازگشت کامل الواح هخامنشی به ایران شد و این‌بار نیز وکلای ایران در آمریکا با همکاری دانشگاه شیکاگو توانستند مجوز اوفک (وزارت خزانه‌داری آمریکا) را برای بازگرداندن بخش کوچکی از الواح هخامنشی بگیرند.
پس از دوران ترامپ اما دیگر خبری از بازگشت الواح هخامنشی نشد تا آنکه حالا و پس از اتفاقات اخیر در روابط ایران و آمریکا، قرار است تمامی الواح هخامنشی در اختیار آمریکا در دولت سیزدهم و تا چند‌ماه دیگر به کشور مسترد شود.
علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در ماه‌های گذشته خبر داده بود خبری از بازگشت الواح هخامنشی به ایران نیست و آمریکایی‌ها در مسیر بازگرداندن الواح هخامنشی بازی درمی‌آورند و پروسه بازگشت الواح هخامنشی بسیار پیچیده شده است. دارابی گفته بود: «در حال حاضر پرونده مهم، بازگشت الواح هخامنشی است که در اختیار مؤسسه شیکاگو قرار دارد. منتها با کشوری طرف هستیم که با اندک بهانه‌هایی موضوع را گره می‌زند و مشکل ایجاد می‌کند؛ چون بنا بود این الواح چند‌ماه قبل به ایران تحویل داده شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا هنوز اجازه استرداد الواح را نداده و حتی محدودیت و ممنوعیت‌ هم ایجاد می‌کند.»  قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حالا اعلام کرده است که ظرف چند‌ماه آینده 20هزار شیء تاریخی شامل 17هزارشیء تاریخی متعلق به ایران از آمریکا به کشور بازگردانده می‌شود. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد مشکل مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران حل شده و با استرداد 17هزار لوح هخامنشی باقیمانده در آمریکا پرونده الواح هخامنشی پس از 85سال در دولت سیزدهم بسته می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید