• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 31 مرداد 1402
کد مطلب : 200828
+
-

پروژه ارتقای کیفی بازارچه شهرستانی به خط پایان رسید

زنده شدن یک بازار از دست رفته

درشهر
زنده شدن یک بازار از دست رفته

بازار سنتی شهرستانی در میدان امام‌حسین و کوچه و راسته‌ای با همین نام واقع شده که در آن انواع و اقسام محصولات واحد‌های صنفی از میوه و مواد پروتئینی گرفته تا پوشاک و محصولات پلاستیکی فعالیت می‌کنند؛ بازاری شلوغ و مملو از جمعیت که بوی مشمئز‌کننده گوشت، مرغ و ماهی یا میوه‌های گندیده از لا‌به‌لای مغازه‌های قدیمی و فرسوده آن هر آدمی را اذیت می‌کرد و مشامش را آزار می‌داد. در یک جمله زشتی و شلختگی آن توی ذوق هر عابر و رهگذری می‌زد.
اوضاع آشفته این بازار سنتی و قدیمی شرق تهران چه در بحث تولید، فروش و عرضه مواد خوراکی و غذایی غیربهداشتی و چه در موضوع سد معبر به طرق مختلف، شرایط ظاهری و بصری آشفته‌ای به این راسته بخشیده بود. در مقاطعی طرح‌های ضربتی مختلف توسط دستگاه‌های مختلف ازجمله دادستانی تهران، تعزیرات حکومتی و شهرداری تهران اجرا شد، اما سرانجام از اواسط سال گذشته بهسازی و بازپیرایی بازار شهرستانی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و پس از سال‌ها چشم‌انتظاری، بهسازی محیطی بازارچه شهرستانی با همکاری سازمان زیباسازی در ضلع جنوب‌شرقی میدان امام‌حسین آغاز شد.
در همین خصوص معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از اتمام پروژه ارتقای کیفی و کف‌سازی بازارچه شهرستانی خبر داد. علی صارمی درخصوص پروژه ارتقای کیفی و کف‌سازی بازارچه شهرستانی، گفت: «بهسازی و بازپیرایی این راسته از پاییز سال1401 در دستور کار سازمان زیباسازی شهر تهران قرار گرفت که طی 2مرحله از میدان امام‌حسین تا کوچه اسلامی و سپس از کوچه اسلامی تا خیابان اقبال لاهوری عملیات اجرایی آن انجام شد. بازارچه شهرستانی از معدود بازارهای قدیمی تهران در ضلع جنوبی میدان امام‌حسین است که شهروندان هنوز به آن مراجعه می‌کنند؛ ازاین‌رو ضمن توجه به فضای کالبدی بازارچه شهرستانی، جنبه‌های دیگر زندگی نظیر ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن در بازپیرایی و بهسازی این محیط مدنظر سازمان زیباسازی قرار گرفت.»
ازجمله اقدامات انجام شده می‌توان به اصلاح کفپوش و شیب‌بندی معبر، بازپیرایی جداره و همسان‌سازی‌ تابلوها، کرکره و ویترین مغازه‌ها و حذف زوائد بصری اشاره کرد که باعث شده تا این بازار قدیمی و از دست رفته پایتخت دوباره زنده و احیا شود. علاوه بر مردم، کسبه نیز از نتیجه کار کاملا راضی و خرسند هستند. ازجمله مواردی که زیاد به آن اشاره می‌شد، جولان موش و حشرات موذی در این راسته بود که با اجرای طرح «پروژه ارتقای کیفی و کف‌سازی بازارچه شهرستانی» حالا برطرف شده است. همچنین موضوع دیگر رفع بوی بد و مشمئزکننده‌ای است که همیشه در فضای کوچه شهرستانی جریان داشت و به بخشی از هویت این بازار تبدیل شده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید