• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 31 مرداد 1402
کد مطلب : 200811
+
-

دلالان بلیت اربعین

دلالان بلیت هواپیما مشغول کار شده‌اند و به ‌واسطه گستردگی شبکه خود در اینترنت، به‌راحتی بلیت‌های عرضه‌شده از سوی ایرلاین‌ها را با قیمت‌های بالاتر برای متقاضیان خریداری می‌کنند. امسال، قرار بود با پلکانی شدن عرضه بلیت هواپیما در زمان‌های تصادفی، امکان سوءاستفاده سوداگران از نیاز زائران اربعین به بلیت هواپیما تضعیف شود، اما شواهد امر حاکی از این است که این ترفند نیز چندان موفق نبوده است. حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دیروز در جمع خبرنگاران، تأیید کرد که برخی سایت‌ها ظرفیت موجود پروازهای اربعین را که اکنون در سایت هما با نرخ مصوب قابل‌دسترس است، با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند و مابه‌التفاوت را به‌عنوان کارمزد برای خودشان برمی‌دارند، اما اصل ماجرا چیست؟
همه‌ساله در زمان سفرهای اربعین، به‌واسطه سهولت سفر هوایی و قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما، تقاضای زیادی برای خرید بلیت ایجاد می‌شود؛ درحالی‌ که استفاده از کل ظرفیت هواپیماهای کشور برای این سفرها نیز نمی‌تواند بیش از 5درصد زائران اربعین را جابه‌جا کند. بر همین اساس بخش قابل‌توجهی از بلیت‌ها از طریق سوداگری و بازار سیاه به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. امسال نیز، باوجود همه تمهیداتی که برای اصلاح سازوکار فروش بلیت اندیشیده شده و امکان خرید بلیت توسط روبات را از بین برده است، باز هم سایت‌های دلالی بلیت هواپیما، به‌ واسطه شبکه گسترده‌ای که دارند، راحت‌تر متقاضیان را در سرچ گوگل به تور می‌اندازند و بلافاصله بعد از ثبت سفارش متقاضی با قیمت پیشنهادی سایت، آنها نسبت به خرید بلیت از سایت ایرلاین به قیمت مصوب اقدام می‌کنند و مابه‌التفاوت دو قیمت را به‌عنوان کمیسیون و حق‌الزحمه خود برمی‌دارند.
در این فرایند، علت اصلی نابسامانی بازار بلیت، دستکاری بازار و قیمت‌هاست که باعث شده عرضه و تقاضا نامتناسب شود و سود سرشاری به جیب سوداگران و دلالان برود؛ درحالی‌که سیاستگذار می‌توانست به‌جای توزیع یارانه‌ای کل بلیت‌ها، از دخالت در تعیین قیمت بلیت اربعین دست بردارد و حتی ایرلاین‌های خارجی را نیز با قیمت‌های رقابتی برای سفرهای اربعین به خدمت بگیرد، اما در مقابل برای کمک به زائران کم‌بضاعت مثلاً با اتکا به بانک اطلاعاتی رفاه ایران، نسبت به توزیع یارانه و پرداخت بخشی از هزینه بلیت اقدام کند.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید