• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200722
+
-

منوی بازیافت در کافه تعمیرات

زندگی پدیا
منوی بازیافت در کافه تعمیرات

مهتاب خسروشاهی

کافه‌نشینی به یکی از عادت‌های ما تبدیل شده است. عطر قهوه و شیرینی و گوشه دنجی برای گپ‌وگفت، کافه‌ها را به مکان امن و دلنشینی تبدیل کرده است، اما ماجرای «کافه‌تعمیرات» بین این همه کافه، شگفت‌انگیز است و خاص و قابل تحسین.
کریس مورفی، صاحب کافه‌تعمیرات در شهر تورن‌بریج‌ولز در بریتانیا، از دیدن آنچه مردم دورمی‌ریزند، نفرت دارد! به همین دلیل آنها را جمع‌آوری کرده و همراه با گروه خود در کافه‌تعمیرات، از آنها وسایلی با کاربرد جدید می‌سازد. درواقع کافه‌تعمیرات مکانی است برای جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافتی که مورفی آنها را از زباله‌دانی‌های شهر جمع‌آوری می‌کند. او از سال2019 میلادی در این کافه کار بازیافت زباله‌ها را آغاز کرده است.
3سال پس از شروع فعالیتش، مورفی صاحب و مدیر یکی از کافه‌‌تعمیرهای بزرگ در جنوب‌شرقی انگلستان با 28ایستگاه تعمیر و 75کارمند شد. این افراد به شکل داوطلبانه و با هدف بازیافت زباله‌ها و تولید ابزارهای مورد استفاده از آنها به کافه تعمیر مورفی پیوستند. کافه‌تعمیرها علاوه براینکه فرصتی برای ایجاد کاربری تازه از وسایل بازیافتی است، مکانی برای گردهمایی‌های زیست‌محیطی و گپ‌وگفت‌های علاقه‌مندان به مسائل محیط‌زیستی‌ است.
پیش از کریس مورفی، مارتین پستما، یکی از دوستداران طبیعت اهل هلند، این کافه را در سال2009 راه‌اندازی کرد. پس از کشور هلند، کافه‌تعمیرهایی نیز در بلژیک، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده راه‌اندازی شد و به فراتر از یک حرکت کوچک محلی تبدیل شد.
مورفی معتقد است هر شخص می‌تواند یک کافه‌تعمیر در محله خود راه‌اندازی کند. کافه او برای آنهایی که می‌خواهند این فعالیت را آغاز کنند، کمک بلاعوض 49یورویی درنظر گرفته است. این درواقع یک کیت دیجیتال برای شروع کار، ارائه راهنمای آنلاین درمورد تعمیرات و فراهم‌کردن امکانی برای دریافت کالاهای بازیافتی بیشتر برای کافه تازه‌کار است. علاوه براین در این کیت، یک عدد کتابچه راهنمای گام‌به‌گام برای راه‌اندازی کافه، راهکارهایی برای متخصصان داوطلب، مکان مناسب تا جمع‌آوری ابزار مناسب، چگونگی تبلیغ و تامین هزینه‌ها نیز وجود دارد.  ارائه خدمات در این کافه‌ها رایگان است. از طرفی افراد علاقه‌مند به شکل داوطلبانه در آنها فعالیت می‌کنند، بنابراین سؤال مطرح‌شده این است که هزینه‌های این مراکز چطور تامین می‌شود؟ از طرفی هزینه راه‌اندازی و ادامه کار برای هر کافه‌تعمیر چقدر است؟ کریس مورفی توضیح می‌دهد که پس از تحویل ابزار یا وسایل به افرادی که علاقه‌مند به استفاده از این وسایل بازیافتی هستند یا وسیله آسیب‌دیده خود را برای کاربری جدید به این مراکز می‌آورند افراد به « میز خروج» ارجاع داده می‌شوند تا وسیله را تحویل بگیرند. در اینجاست که امکان کمک خیریه به کافه وجود دارد. به‌طور معمول افراد در مقابل کار ارائه‌شده، حداقل 5پوند(5.80یورو) هزینه پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر این کافه‌ها، یک روز در‌ ماه -به جز ‌ماه آگوست و سپتامبر- پذیرای حدود 70بازدید‌کننده هستند که معمولا هرکدام از آنها برای ورود و بازدید، 5پوند پرداخت می‌کنند. بنابراین هر ماه، 350پوند(406یورو) به خزانه کافه اضافه می‌شود که از این مقدار 43پوند(50یورو) برای پذیرایی هر رویداد استفاده شده و بقیه نیز پس‌انداز می‌شود. هر کافه سالانه 600پوند(696یورو) برای خرید ابزار و تجهیزات جدید هزینه می‌کند و مابقی درآمد آن پس‌انداز شده و صرف امور خیریه مرتبط به مسائل محیط‌زیستی می‌شود.
کریس مورفی‌می‌گوید: امکان دریافت کمک‌هزینه دولتی وجود دارد، اما کافه‌های تعمیر به آن نیازی نداشته و هرکدام مؤسسه کوچک غیرانتفاعی با درآمد مناسب و ارائه خدمات حداکثری هستند. هر کافه‌تعمیر برای بازیافت کالاهای خاصی است. وسایل الکتریکی، وسایل مکانیکی، کالاهای مربوط به فناوری اطلاعات، وسایل مورد استفاده برای باغبانی و کشاورزی، جواهرات، پوشاک و منسوجات ازجمله وسایلی هستند که توسط افراد برای بازیافت و تعمیر به کافه‌ها آورده شده و یا مورفی و دوستانش آنها را از سطل‌های زباله پیدا می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید