• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200596
+
-

نجات از جهنم با بستنی

زندگی پدیا
نجات از جهنم با بستنی

جهنم تابستانی، اروپا را فراگرفته و مردم را چنان عاصی کرده که برای نجات از این وضعیت، به طعم خوش و خنک بستنی پناه برده‌اند. همزمان با موج‌های متوالی گرما، تولید و مصرف بستنی هم در این قاره اوج گرفته و خوردن این طعم خنک بهشتی، به راهکاری برای نجات از گرمای جهنمی تبدیل شده است.
اتحادیه اروپا یکی از تولیدکنندگان عمده بستنی در دنیاست و سال گذشته، کشورهای عضو آن 3.2میلیارد لیتر بستنی تولید
کرده اند که ارزش کلی آن، حدود 6میلیارد یورو بوده است. این میزان، نسبت به سال قبل از آن، رشدی 5درصدی داشته است و انتظار می‌رود امسال، این رشد حتی بیشتر هم
شده باشد. با این حال، صادرات بستنی به خارج از اتحادیه، حدود 2درصد کاهش یافته است که همین نشان‌دهنده اوج‌گیری مصرف برای مقابله با گرماست. البته به جز مسئله گرما، عوامل دیگری هم در افزایش مصرف بستنی در اروپا اثرگذار بوده‌اند؛ ازجمله رشد سریع شهرنشینی و تقویت صنایع لبنیاتی در اروپا. اما این ها زیر سایه سنگین رابطه مستقیم گرما و بستنی قرار دارد. کافی است کسی در یکی از شهرهای داغ و شلوغ اروپایی قدم بزند تا به چشم ببیند مردم چطور با ولع بستنی می‌خورند تا از گرما نجات پیدا کنند.
بزرگ‌ترین تولیدکننده بستنی در اروپا، آلمان است که سال گذشته 620میلیون لیتر بستنی تولید کرده است؛ این رقم حدود یک پنجم کل تولید در اروپاست. فرانسه و ایتالیا در جنوب قاره، بعد از آلمان قرار دارند و به‌ترتیب 591 و 571میلیون لیتر بستنی در سال 2022تولید کرده‌‌اند. هرچند آمار 2023 اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که همچنان این 3 کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده بستنی در اروپا باشند.
در این میان، ارزان‌ترین بستنی را آلمان تولید می‌کند؛ به قیمت 1.5یورو برای هر لیتر و گران‌ترین بستنی هم متعلق به اتریش است؛ کشوری که سال گذشته فقط 2میلیون لیتر بستنی تولید کرده بود؛ قیمت هر لیتر بستنی تولیدی در اتریش، 7یورو است.
اما این همه بستنی را چه کسانی می‌خورند؟ بیشتر از هر ملتی در اروپا، بلژیکی‌ها اهل بستنی هستند. سرانه مصرف در این کشور، بیش از 16کیلوگرم در سال است که بالاترین رقم در کل قاره است. در رده‌های بعدی، پرتغالی‌ها با سرانه نزدیک به 15 و لهستانی‌ها با سرانه نزدیک به 14لیتر در سال قرار دارند. برخلاف تصور عامه، کشورهای شمالی سردسیر مثل سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند هم از مشتریان ثابت بستنی هستند و مصرف بالایی دارند.
این البته فقط اروپایی‌ها نیستند که عشق بستنی هستند و در آن سوی اقیانوس، آمریکا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بستنی دنیا را دارد. گردش مالی صنعت بستنی در آمریکا، نزدیک به 14میلیارد دلار است و حدود 30هزار نفر در این صنعت شاغل هستند. این کشور سال گذشته، 7.2میلیارد لیتر بستنی تولید کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید