• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200594
+
-

صداشو کم کن

فاطمه عباسی

صداشو کم کن

تهران، شیراز، اصفهان و تبریز ندارد، در همه کلانشهرها هر روز گوش ما صداهای ناهنجاری را تحمل می‌کند که بیشتر ریشه در صدای بوق موتورسیکلت‌ها، اگزوز ماشین‌ها، بوق خودروها، آژیر ماشین‌های اورژانس و آتش‌نشانی و بلندگوی وانت‌بارها دارد. در بسیاری از موارد نیز شاهد هستیم که مردم تحمل یک ثانیه ایستادن پشت چراغ‌قرمز یا پیاده و سوار کردن مسافر یا هر رفتاری که سبب اندکی معطلی آنها شود را هم ندارند، جالب است همان‌هایی که از این صداهای آزاردهنده شاکی می‌شوند، خودشان هم در جای دیگری، عامل آزار‌دهنده و ایجاد صداهای ناهنجار هستند. برای همین هم پلیس راهور برای هرگونه تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار مثل بوق‌های شیپوری، لوله اگزوز، سامانه صوتی یا بلندگوی نصب شده در وسایل نقلیه جریمه تعیین کرده که در مرتبه اول شامل ۱۰۰هزار تومان، در مرتبه دوم ۲۰۰هزار تومان و برای بار سوم ۳۰۰هزار تومان جریمه نقدی است.
 
براساس جدیدترین پژوهش‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، تهران به‌دلیل تعداد بالای تردد وسایل‌نقلیه در صدر جدول شهرهای دارای آلودگی صوتی کشور قرار دارد. براساس مطالعات انجام‌شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص شد در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران نزدیک به ۴۷.۸ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کند؛ درحالی‌که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴دسیبل است. دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلت‌هاهستند؛ اگزوز این وسایل‌نقلیه پرسروصدا بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از ۹۰ دسیبل ایجاد می‌کند. در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به‌مراتب بیشتر است و با توجه به تردد بیش از 3میلیون خودرو در شهر تهران، این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر جدول شهرهای دارای آلودگی صوتی کشور قرار دارد.
   
به غیراز اینکه پلیس خودروها و موتورسیکلت‌هایی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند را جریمه می‌کند، چنانچه شما در محل سکونت‌تان با مواردی از آلودگی صوتی مواجه شدید، برای مثال آلودگی صوتی موتورسیکلت همسایه، دزدگیر خودروی پارک شده در کوچه یا آلودگی صوتی یک کارگاه یا کارخانه یا تاسیسات مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی خاص، امکان پیگیری و شکایت وجود دارد؛ بنابراین اگر منبع یک صوت مشخص باشد، سامانه ۱۵۴۰ به موضوع رسیدگی خواهد کرد. این شماره درخصوص آلودگی‌های نقطه‌ای است و در تمام کشور فعال است و به اداره کل استان‌ها متصل می‌شود و دستورات و شکایات مردم را پیگیری می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :