• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200463
+
-

ریاض در انتظار رئیس‌جمهور ایران

دیپلماسی
ریاض در انتظار رئیس‌جمهور ایران

وزیر امورخارجه ایران در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در عربستان، دیروز (جمعه) در جده با محمدبن‌ سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد؛ گفت‌وگویی که نخستین دیدار یک مقام‌ ارشد ایرانی با ولیعهد عربستان‌سعودی، پس‌از عادی‌سازی روابط 2کشور به‌حساب می‌آید.
دوطرف در این دیدار علاوه ‌بر رایزنی درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، آخرین وضعیت روابط دوجانبه، فرصت‌های پیش‌رو به‌منظور افزایش همکاری‌های فی‌مابین و راه‌های توسعه را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.
نخستین دیدار امیرعبداللهیان با بن‌سلمان در شرایطی انجام شد که وزرای امورخارجه 2کشور در رایزنی‌های روزهای اخیر، بر عزم متقابل به‌منظور توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید کرده‌اند. ازسوی دیگر، رایزنی‌ها نشان می‌دهد دوطرف در حال برنامه‌ریزی برای سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان هستند. بر همین اساس هم بود که فیصل بن‌فرحان در دیدار با همتای ایرانی خود، با بیان اینکه ریاض در انتظار رئیس‌جمهور ایران است، تأکید کرد همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظفند زمینه این سفر را فراهم کنند.
اینها درحالی‌است که ناظران تحولات منطقه‌ای معتقدند روابط تهران – ریاض طی ماه‌های گذشته در مسیر درستی قرار گرفته و دوطرف می‌کوشند با تقویت مناسبات دیپلماتیک، بستر مناسبی برای افزایش بیش از پیش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را فراهم آورند.
رایزنی‌های امیرعبداللهیان با مقام‌های ارشد سعودی اما نوید‌دهنده تحولات منطقه‌ای تازه‌ای است. سالم عبدالله الجابرالصباح، وزیر امورخارجه کویت در این باره ابراز امیدواری کرد این سفر بتواند موجب گشوده‌شدن صفحه جدیدی در مناسبات ایرانی-عربی بر پایه اصل حسن همجواری و افزایش همکاری‌ها شود.
در این میان، همزمان با حضور وزیر امورخارجه ایران در عربستان، وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه این کشور و فیصل بن‌فرحان، همتای عربستانی او تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. اگرچه اعلام‌ شده محور این رایزنی، درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، ازجمله تحولات اوکراین، سودان و یمن بوده، اما به‌نظر می‌رسد با سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به ریاض بی‌ارتباط نبوده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید