• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200440
+
-

تفاوت‌های سپاه با بقیه سازمان‌ها

حسین کاظم‌زاده -پژوهشگر دین و اندیشه

ویژگی‌های منحصربه‌فردی در نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد که سبب شده این مجموعه انقلابی، به تعبیر رهبری‌انقلاب، جذابیتی برای جوانان و آحاد مردم داشته باشد. توجه به این ویژگی‌ها، می‌تواند برای سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی ما محل توجه و الگوگیری باشد:
1 سپاه درعین‌حال که به‌صورت مردمی و خودجوش شکل گرفت، اما به سرعت نسبت خود با حاکمیت جمهوری اسلامی را روشن کرد و در ساختار تعریف شد.
2 سپاه  مثل خود انقلاب هویتی جامع داشت، فقط نظامی نبود، فرهنگی و اقتصادی هم 2بعد جدی دراین نهاد انقلابی محسوب می‌شود. در یک مقطع در حراست و حفاظت از انقلاب، تحرکات ضدانقلاب در سراسرکشور را کنترل می‌کند و درمقطع دیگر، لباس خدمت به مردم را می‌پوشد.
3 سپاه به‌موقع اقدام می‌کند و اسیر فرهنگ بوروکراتیک سازمانی نمی‌شود. اگر لازم شد، گل‌ولای منازل مردم را در سیل خالی می‌کند، اگر لازم بود موشک می‌سازد، پالایشگاه می‌زند، در کرونا به سرعت آرایش جدید می‌گیرد و انواع و اقسام خدمات کرونایی به مردم می‌دهد. در یک کلام، سپاه آمادگی مواجهه با حوادث بزرگ را به لحاظ ساختاری دارد.
4 آرمان‌گراست و به هدف‌های دم‌دستی بسنده نمی‌کند. شاید به‌دلیل اینکه ماموریت خود را با انقلاب، هماهنگ کرده‌است و انقلاب هم یک هویت آرمانی دارد.
5 در سپاه علاوه بر ماموریت‌های سازمانی، نیروی انسانی و تربیت‌نیروی تراز انقلاب اسلامی هم مدنظر است، لذا علاوه‌بر اقدام‌های حیاتی در کشور، الگوهایی برای جوانان امروز، خروجی این نهاد مردمی است.
6 با وجود پیشرفت‌های شگرف در عرصه‌های نظامی، از خدمت به مردم و ارتباط صمیمی با مردم غافل نشده‌اند و واقفند که نیروی‌اصلی در انقلاب اسلامی، وحدت ملی و ایمان آحاد مردم است.
7 ماموریت‌های داخلی سپاه، او را از نگاه فرامرزی و تمدنی و جبهه‌ای مقاومت، غافل نکرده‌است و تشکیل سپاه قدس دقیقا دراین راستا قابل تحلیل است. این عمق راهبردی کشور است و به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم تر می‌شود، اما برخی متوجه این مساله نیستند.
8 آخرین ویژگی سازمانی سپاه، اهمیت دادن به یاد خدا و احکام الهی و شاخص‌های انقلابی در گزینش و پذیرش نیروست؛ عاملی که سبب شده ایمان و عمل صالح، یکی از مشخصات نیروهای این مجموعه نظامی فرهنگی و اقتصادی باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید