• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200439
+
-

راز جذابیت سپاه

سپاه پاسداران در عرصه‌های نظامی، سازندگی، خدمت‌رسانی و حل بحران، مهم‌ترین حامی مردم و مظلومان بوده است

گزارش
راز جذابیت سپاه

امیر رضا قشقایی-روزنامه‌نگار

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران نکات مهم و ارزشمندی را درباره این سازمان مردمی و ضد‌تررویستی بیان کردند؛ نکاتی که در مجموع می‌توان آنها را به‌عنوان راز جذابیت سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون برشمرد. در واقع با وجود اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، همواره سپاه را به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن خود دانسته‌اند و سعی کرده‌اند این نهاد را حامی تروریست بین‌المللی معرفی کنند، اما نه‌تنها مردم ایران بلکه سایر مظلومان جهان، همواره در زمان بروز بحران‌ها و جنایات ظالمان، سپاه پاسداران را به‌عنوان مهم‌ترین حامی در کنار خود حس کرده‌اند. در ادامه به بیان مواردی خواهیم پرداخت که باعث جذابیت چهل‌واندی‌ساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

حل بحران‌ها در ابتدای پیروزی انقلاب
شاید یکی از مهم‌ترین وظایف سپاه پاسداران در ابتدای تاسیس، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهایش بود که همه دشمنان برای نابودی و سرنگونی آن بسیج شده بودند. در واقع این نهاد مردمی در این راه چنان از خود ایثار، فداکاری و رشادت به خرج داد که امام‌خمینی(ره) پس از گذشت 2سال از تشکیل آن، فرمود: اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. از سوی دیگر، بحران‌های گنبد و ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و آذربایجان همگی توسط سپاه پاسداران حل و فصل شدند. همچنین چندین کودتا و طرح براندازی توسط احزاب، گروه‌ها و افراد ضد‌انقلاب و معاند که دست به خشونت و اسلحه برده بودند، با وجود این نهاد انقلابی فروپاشیده و  شکست خوردند.

8سال پاسداری از انقلاب و کشور
پس از اینکه نظام نوپای جمهوری اسلامی بحران‌های اولیه خود را گذراند، قرار بود دوره ثبات، بازسازی و استحکام آن شروع شود که رژیم بعث عراق با همراهی دشمنان انقلاب اسلامی، با تمام توان خود به خاک مقدس ایران حمله کرد. در این زمان قدرتمندترین و مورد اعتمادترین نهاد برای دفاع و مقابله با دشمنان سپاه پاسداران بود. با این حال، کمتر کسی فکر می‌کرد نیروهای مسلح ایران بتواند با کمک سپاه پس از 8سال نبرد بی‌وقفه، موفق شود صدام و حامیانش را به زانو درآورد و عملیات‌هایی را طراحی و اجرا کند که باعث حیرت ارتش‌های بزرگ دنیا شود! عملیات‌های مهم بیت‌المقدس، فتح‌المبین، کربلا، بدر و... ازجمله مهم‌ترین عملیات‌های 8سال دفاع‌مقدس بود که پایه اصلی تمامی آنها رشادت‌های سپاه پاسداران بود و در نهایت نیز پیروزی کشورمان را در مقابل دشمنان رقم زد.

نقش مهم سپاه در عرصه سازندگی و خدمات عمومی
در حوادث طبیعی و بلایایی همچون زلزله، سیل و طرح‌هایی چون واکسیناسیون فلج اطفال حضور بسیجیان گره‌گشای مشکلات و مایه دلگرمی مردم و مسئولان بوده است. کما اینکه در حادثه اسفبار زلزله رودبار در سال1369 سرعت عمل و ایثار نیروهای مردمی در عملیات نجات به حدی بود که خارجیان حاضر در منطقه با اظهار تعجب از حضور گسترده بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان احتیاج نیست. در زلزله اسفبار استان قزوین، در همان ساعات اولیه، مردان بسیجی در منطقه زلزله‌زده در کنار نیروهای امداد هلال‌احمر و... و زنان بسیجی در شهرها با تشکیل صف‌های بسیار طویل اهدای خون و اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی، جهانیان را به تحسین واداشتند.
در ایام بلیه کرونا، ساخت بیمارستان‌های موقت، تولید و توزیع انبوه انواع تجهیزات بهداشتی همچون ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و...، خدمات‌رسانی به محرومان در کرونا، حضور گسترده در رزمایش کمک مومنانه و... بخشی از اقداماتی است که سپاه برای مقابله با این ویروس داشت.
اجرای طرح شهید سلیمانی برای شناسایی بیماران کرونایی به‌منظور انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری، کمک مالی و معیشتی به اقشار آسیب‌دیده از همه‌گیری کرونا و همچنین نیازمندانی که با شیوع این ویروس آسیب بیشتری دیده بودند و احداث بیمارستان‌های صحرایی برای درمان بیماران کرونایی اقدامات دیگر قابل ذکر سپاه در این ایام بود. همچنین سپاه بعد از وارد‌شدن واکسن‌های کرونا با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی و به سبب دیپلماسی موفق وی، با بسیج‌کردن نیروهای خود در کنار کادر بهداشت و درمان بنا بر اعلام نیاز متخصصان علوم پزشکی به واکسیناسیون کشور، جهاد واکسیناسیون به راه انداخته و با راه‌اندازی مراکز سیار واکسیناسیون و اعزام نیروهای خود به نقاط دوردست در بازه زمانی کوتاهی واکسیناسیون کرونا را در کشور به انجام رساند.

نقش زنان پاسدار در سازندگی کشور
حضور بانوان در سپاه از 2‌بعد قابل بررسی و تأمل است؛ بعد نظامی و بعد غیرنظامی. در بعد غیرنظامی با حضور در پایگاه‌های بسیج و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال آنها به جبهه‌ها بار سنگین مسئولیت تدارک جبهه‌ها را بر دوش کشیدند. بعد از دفاع‌مقدس هم می‌توان به حضور ایشان در عرصه‌های پزشکی و پیراپزشکی اشاره کرد. خواهران پرستار، پزشک و مددکار سپاهی با حضور در مناطق محروم، دور‌دست و صعب‌العبور کشور در عرصه سازندگی کشور به خدمت و آموزش می‌پردازند و گام بلندی در جهت فقرزدایی، عدالت اجتماعی و سازندگی کشور بر‌می‌دارند. این تاریخچه مختصر از مسیر تا به امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گویای جذابیت این نهاد انقلابی برای مردم، جوانان و دلسوزان کشور است و خار چشم بدخواهان این مرز و بوم.

پیشرفت نظامی و علمی خیره‌کننده

اقدامات چشمگیر سپاه پاسداران در پیشرفت نظامی و علمی کشور را نمی‌‎توان نادیده گرفت؛ چرا‌که امروز سپاه می‌تواند با موشک‌های نقطه‌زن خود در برد 2000 کیلومتری هر هدفی را که تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، با خاک یکسان کند. درحقیقت، همانطور که سپاه پاسداران در ابتدای انقلاب با کمترین امکانات نظامی و تجارب توانست تمام دشمنان  در برابر جهان را شکست دهد، امروز نیز با وجود تحریم‌های شدید و ناجوانمردانه، این سازمان ضد‌تررویستی توانسته به پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی برای دفاع از خاک کشور دست پیدا کند. برخی از عرصه‌های فناوری‌های دفاعی و علمی عبارتند از:
1- ساخت ناوچه
2- ساخت و تولید خودروهای نظامی
3- تولید موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط و دوربرد همانند موشک شهاب‌3
4- طراحی و ساخت بالگرد شاهد
5- تولید سکوهای پرتاب موشک
6- تولید هواپیماهای بدون سرنشین
7- ساخت‌2296 قطعه صنعتی مهم
8- ساخت سامانه‌های راداری
9- تولید قطعه نرم‌افزاری TMB قلب حساس موشک
10- طراحی سامانه‌های نوین نبرد نامتقارن در پدافند هوایی
11- طراحی و تولید موشک‌های فوق‌مدرن ضد‌موشک و رادارگریز سجیل با برد 2500کیلومتر و شهاب3 با برد 2100کیلومتر و آخرین آن موشک هایپرسونیک فتاح که سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد، می‌تواند از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و سامانه‌های ضد‌موشکی دشمن را هدف قرار دهد، توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانورهای گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
 12- ساخت و آزمایش سریع‌ترین موشک زیر‌سطحی جهان‌(حوت)، حوت 100کیلومتر در ساعت سرعت دارد که این میزان 25کیلومتر از نمونه آمریکایی آن سریع‌تر است و هم‌اکنون سریع‌ترین موشک زیر‌سطحی دنیاست.
13- به‌کارگیری سامانه‌های پدافند فوق‌پیشرفته (Tor.M).




 

این خبر را به اشتراک بگذارید