• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 مرداد 1402
کد مطلب : 200444
+
-

نسخه نجات کیان‌تایر

  خبر: شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به هیأت‌تصفیه امور ورشکستگی اجازه داد با مسئولیت استاندار تهران نسبت به تعیین تکلیف کارخانه لاستیک البرز (کیان‌تایر) اقدام کند. داستان از این قرار است کارخانه لاستیک البرز از سال ۱۳۸۵ به‌دلیل سوءمدیریت، انباشت بدهی، نبود نقدینگی برای تامین مواداولیه و افزایش هزینه‌ها، با مشکلات عدیده مواجه و در نهایت از سال ۱۳۹۹ زیرنظر هیأت ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفت.
  نقد: کیان‌تایر متولد خرداد 1337و نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک ایران با یک شرکت آمریکایی است که باعث تبدیل  کشور به قطب  تایرسازی در خاورمیانه شد. این کارخانه پس از انقلاب دولتی شد اما با خصوصی‌سازی ناقص عملا در سراشیبی قرار گرفت. پیش از این هم رئیس قوه قضاییه در فروردین سال گذشته فرمان رفع مشکل از کارخانه را داده بود و هم در تیرماه سال قبل رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که چرخ تولید در کارخانه «کیان تایر» نباید کند یا متوقف شود.
مرگ بعضی از غول‌های صنعتی ایران از ارج و آزمایش گرفته تا کیان‌تایر و دیگر برندهای تجاری را می‌توان نشانه‌ای آشکار از خطای مداخله دولت‌ها در بنگاه‌داری و قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد دانست و راه گریز و نسخه نجات هم این نیست که به مداخله بیشتر روی آوریم. چرا که در نهایت، هزینه سنگین این مداخله در بنگاه‌داری و خصوصی‌سازی ناقص بدون آزادسازی بازارها را دولت‌ها و البته مردم می‌پردازند.
اکنون دولت سیزدهم می‌تواند به جای تجویز نسخه‌های تکراری دولت‌های پیشین، در عمل راه را برای آزاد کردن فعالیت‌های اقتصادی از قید و بندها هموار سازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید