• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 مرداد 1402
کد مطلب : 200287
+
-

نور و مشقت

اگر تمام آخر هفته‌ها در فکر این هستید که کجا بروید ‌یا چه سرگرمی‌هایی برای خودتان دست و پا کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شبیه نور

پیشنهاد می‌کنیم آخر هفته سری به پردیس تئاتر تهران بزنید و تعزیه «شبیه نور» را تماشا کنید. تعزیه شبیه نور به همت پردیس تئاتر تهران شکل گرفته که نگاهی نوین به این سُنتِ ارزشمند دارد و توانسته جایگاه معین‌البکاء را در تعزیه احیا کند. این تعزیه شامل 20 مجلس است که در 20 شب اجرا می‌شود. تعزیه «شبیه نور» تفاوت عمده‌ای با دیگر اجراهای تعزیه دارد و این تفاوت هم به نوآوری در فُرم اجرا و به‌کار گرفتنِ رسانه‌های تصویری در طول اجرا مربوط می‌شود.

ازجمله نکات دیگری که این تعزیه را خاص می‌کند، احیای جایگاه معین‌البکاء است. در گذشته معین‌البکاء به کسی می‌گفتند که تعزیه را اداره می‌کرده و به نوعی رأسِ برنامه بوده است. این جایگاه معمولا به پیشکسوتی که در جایگاه استادی است، اختصاص دارد. در دهه‌های اخیر این جایگاه رفته‌رفته کم‌رنگ و به کل فراموش شده است. حالا تعزیه «شبیه نور» تلاش می‌کند تا جایگاه معین‌البکاء را در این 20 اجرا احیا کند. در این آخر هفته یعنی پنجشنبه ۳۰محرم(۲6مرداد) مجلس شبیه‌خوانی«حضرت قاسم(ع)» و جمعه اول ‌صفر(27مرداد) مجلس شبیه‌خوانی «طفلان زینب (س)» برگزار خواهد شد.

سیستان به روایت سینمای مستند

رویداد «سیستان، مشقت زیستن» با نمایش 4 مستند شاخص درباره سیستان از 24مرداد آغاز شده و تا 27مرداد از ساعت 18 تا 21 در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و شما می‌توانید پنجشنبه یا جمعه همین هفته برای تماشای این مستند به خانه هنرمندان بروید. در این رویداد پس از نمایش هر مستند و گفت‌وگو پیرامون فیلم، صاحب‌نظران سیستانی از دریچه فرهنگ مردم سیستان، به تاریخ و ویژگی‌های جغرافیایی آن و همچنین به وضعیت امروز این خطه کهن می‌پردازند. امروز (پنجشنبه 26مرداد) نمایش مستند «بچه‌های هامون» (1374) به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه‌کنندگی زنده‌یاد محمدرضا سرهنگی برگزار می‌شود که نشست تخصصی آن نیز با حضور مسعود کرامتی، مرتضی پورصمدی، محمدتقی رخشانی و محمدتقی طباطبایی برقرار خواهد بود. روز جمعه 27مرداد هم نمایش مستند «تعزیه در سیستان» (1378) به کارگردانی محمد تهامی‌نژاد و تهیه‌کنندگی حجت فروغی نخستین نمایش عمومی فیلم در تهران را خواهد داشت. همچنین نشست تخصصی این مستند با حضور محمد تهامی‌نژاد، محمدرضا اصلانی، همایون امامی و حجت فروغی برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید