• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20027
+
-

پاسکاری با فناوری در جام‌جهانی

چه فناوری‌هایی در توپ مخصوص جام جهانی به‌کار گرفته شده است؟

پاسکاری با فناوری در جام‌جهانی


توپ فوتبال شاید به‌نظر بعضی‌ها مسئله ساده‌ای به‌نظر برسد اما در جام جهانی شاید مهم‌ترین فناوری به‌کار گرفته شده در مستطیل سبز به حساب‌ آید.

آدیداس به‌عنوان سازنده توپ مخصوص جام‌جهانی روسیه به نام تل‌استار ۱۸آن را کامل‌ترین توپ ساخته شده در تاریخ فوتبال می‌داند و روی صرف هزینه چند میلیون دلاری برای عرضه این توپ تبلیغات زیادی انجام داده است.

روزنامه استاندارد چاپ انگلیس اما  با همه فناوری‌های به‌کار رفته در تل‌استار ۱۸ گزارش داده که دروازه‌بان‌های حاضر در جام‌جهانی از این توپ راضی نیستند و می‌گویند ساختار آن به‌گونه‌ای است که احتمال گل‌های از راه دور را بسیار بیشتر از گذشته می‌کند. تل‌استار ۱۸ نام خود را از ماهواره تل‌استار که در سال ۱۹۶۲ پرتاب شد، الهام گرفته است. این ماهواره که نخستین ماهواره ارتباطی جهان لقب دارد برای خیلی‌ها مانند طراحی توپ این دوره جام جهانی نوستالژیک است. طراحی توپ امسال خیلی‌ها را به یاد توپ‌های دهه ۱۹۷۰ که میان ایرانی‌ها به چهل‌تکه معروف است، می‌اندازد.

تل‌استار ۱۸ با جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی عرضه شده است. یک تراشه NFC درون توپ تعبیه شده و حتی یک نماد وای‌فای روی توپ قرار دارد که از تکنولوژی درون آن خبر می‌دهد. این نخستین بار نیست که آدیداس از تکنولوژی‌های این‌چنینی استفاده می‌کند. این کمپانی تا پیش از این، از تکنولوژی مشابهی در miCoach Smart Ball استفاده کرده بود. این تکنولوژی، برای کمک به مربیان برای تحلیل عملکردها به‌کار گرفته می‌شد. ان‌اف‌سی یا ارتباطات میدان‌نزدیک فناوری ارتباطی بی‌سیم بین 2 دستگاه در مجاورت همدیگر است که در فاصله‌های کوتاه (حداکثر چند سانتی‌متر) کاربرد دارد. جزئیات زیادی از اطلاعات ذخیره شده توسط چیپ قرارگرفته در توپ وجود ندارد. اما در صورت نزدیک کردن موبایل مجهز به فناوری ان‌اف‌سی به توپ جام‌جهانی می‌توان اطلاعات زیادی درباره بازی ازجمله قدرت ضربات وارد شده، تعداد ضربات و... به‌دست آورد. برخی این احتمال را می‌دهند که این توپ بتواند گزارش عادت‌های بازی بازیکنان را هم گزارش دهد. همچنین این چیپ می‌تواند اشتباه‌های داوران در تشخیص ردشدن یا نشدن توپ از دروازه‌ها را بسیار کاهش دهد.


ساخت پاکستان

الکسی ددوف، سفیر روسیه در پاکستان به تازگی تأیید کرده که توپ‌های جام‌جهانی در منطقه سیالکوت این کشور ساخته شده‌اند. در کارخانه‌ تولید لوازم ورزشی که در حومه این شهر قرار دارد کارگران در شرایط سخت ساعت‌ها اضافه‌کاری کردند تا این توپ‌ها به روسیه برسند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید