• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 24 مرداد 1402
کد مطلب : 199999
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjg28
+
-

ماجرای دیوار مرزی در سیستان و بلوچستان

هرچند انتشار یک عکس از مرزبندی میان سیستان و بلوچستان و کشور همسایه یعنی افغانستان همراه با متنی که‌‌ «ایران در مرزبندی جدید بخشی از زمین‌های خود را به طالبان داده است» ماجرای دیوار مرزی بین ایران و افغانستان را بار دیگر مطرح کرد، اما کشیده شدن این دیوار ارتباطی به امروز ندارد و آنطور که مسئولان تأکید می‌کنند ارتباطی هم به مرز ندارد.
این تصویر همراه با نقل‌قولی از نماینده زابل فراگیرتر شد؛ صحبتی که مربوط به سال 1399بود مبنی بر اینکه: «هزاران هکتار از اراضی منطقه سیستان در پشت دیوار مرزی قرار گرفته و عملا دسترسی کشاورزان به این مزارع قطع شده است.» اما ماجرا چیست؟ یک‌بار پیش از این هم در سال 1400تنش و درگیری چند ساعته مرزبانان و نیروهای مرزی افغانستان در مرز میلک در شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان پرونده دیوار مرزی را باز کرده بود.
این دیوار 50کیلومتری طبق روایت‌ها اوایل دهه 80برای مبارزه آسان‌تر با اشرار و قاچاقچیان توسط ایران کشیده شد تا امنیت منطقه تأمین شود، اما به‌دلیل نقص فنی و اشتباه محاسباتی حدود 2هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوزه هیرمند و زهک و مزار یک شهید ایرانی در آن سوی دیوار قرار گرفت.
«علی اوسط هاشمی» استاندار پیشین سیستان و بلوچستان سال ۹۶ اعلام کرده بود «دیوار منطقه مرزی هیرمند و زهک یک نقص فنی و اشتباه محاسباتی است که باعث شده اراضی کشاورزان این منطقه در آن سوی دیوار جا بماند. این دیوار حتماً باید حذف شود و ما باید به نقطه صفر مرزی برگردیم.»
 مسئولان استان هم سال گذشته اعلام کرده بودند که این دیوار بنا به ضرورت و با صلاحدید مقامات امنیتی ایجاد شده و یک دیوار امنیتی است و اینکه بین دیوار امنیتی و مرز اصلی فاصله‌ای وجود دارد به‌معنای این نیست که کسی حق تعرض به خاک ایران را دارد. در واقع نوار مرزی ما براساس نقاط جغرافیایی مشخص شده و حتی یک وجب از خاک کشور ما، آن‌سوی مرز نیفتاده و کشور همسایه هم نمی‌تواند ادعایی در این‌باره داشته باشد. حالا اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار منتشر شده درباره این دیوار به رسانه‌ها گفته است که «زمینی داده نشده است که بخواهیم پس بگیریم. جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف شده‌ اعمال کرده و می‌کند؛ در این زمینه کسی تردید نکند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید