• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 مرداد 1402
کد مطلب : 199937
+
-

شرکت سازنده چت بات در آستانه ورشکستگی

چت بات GPT احتمالا آنچنان که به‌نظر می‌رسید برای شرکت سازنده‌اش یعنی OpenAI نتوانسته درآمدزایی کند. زمانی که نام این چت بات روی زبان‌ها افتاد و کاربران برای استفاده از آن هجوم آوردند، به‌نظر می‌رسید که تب آن هم زود فروکش کند و استفاده از آن تا حد زیادی متوقف شود. البته سازندگان، کاهش میزان استفاده از وب سایت ChatGPT در ‌ماه خرداد در مقایسه با‌ ماه اردیبهشت را به تعطیلات تابستانی مدارس ربط دادند. از سوی دیگر، ساخت رقبای این چت بات نیز می‌تواند به کاهش کاربران منجر شده باشد. براساس گزارش SimilarWeb، در مقایسه ‌ 1.7میلیارد کاربر در‌ ماه خرداد با 1.5میلیارد کاربر تیر، تعداد کاربران در این ماه 12درصد کاهش داشته است. به‌گفته یکی از کاربران، این
چت‌بات در اپلیکیشن ایکس یا همان توییتر سابق، دلیل اصلی این کاهش ممکن است منع شدن بسیاری از کارمندان از سوی شرکت‌ها برای استفاده از ChatGPT باشد.
همه این ها باعث شده است که شرکت OpenAI هنوز به سودآوری نرسد. در‌ ماه اردیبهشت و زمانی که توسعه ChatGPT را آغاز کرد، زیان آن 2 برابر شد و به 540میلیون دلار رسید. در آذر سال گذشته، آلتمن اعتراف کرد که هزینه‌های اداره شرکت هوش مصنوعی و ChatGPT هنگفت بود و درآمدزایی نداشت. طبق یک گزارش، ChatGPT برای کار روزانه 700هزار دلار هزینه دارد. همه این ها از جیب مایکروسافت و دیگر سرمایه‌گذاران آن پرداخت شده است که اگر به‌زودی سودآور نشود، ممکن است در نهایت پشت این شرکت را خالی کنند. پیش از این تصور می‌شد که بزرگ‌ترین رقبا در رقابت هوش مصنوعی با شرکت OpenAI گوگل یا متا خواهند بود، اما اکنون با وجود شرکت xAI متعلق به ماسک، شرایط کاملا تغییر کرده است.
ماسک از رقابت با OpenAI و ساخت یک چت ربات رقیب خوشحال است. جالب اینجاست که ایده او برای ساخت یک ‌TruthGPT‌ که به اندازه ChatGPT از نظر سیاسی تعصب ندارد، توسط بسیاری از مردم مورد استقبال قرار گرفته است. او حتی 10هزار پردازنده گرافیکی انویدیا خرید تا جلو بیفتد. به همه این ها کمبود GPU نیز اضافه شده است. آلتمن گفته بود که کمبود پردازنده‌های گرافیکی در بازار باعث می‌شود که این شرکت نتواند مدل‌‌های بیشتری را آموزش دهد و آنها را بهبود ببخشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید