• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199932
+
-

لزوم اعطای مجوز فعالیت برخی از سمن‌ها توسط مدیریت شهری

طی یکصدوشصت‌ونهمین  جلسه روزگذشته شورای شهر تهران، سیداحمد علوی، رئیس ستاد توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌های شهر تهران، در نطق پیش از دستور خود به مناسبت ۲۲مردادماه، روز تشکل‌های مردمی و مشارکت اجتماعی، گفت: امروز روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی در تقویم ملی است و ستاد سمن‌های شهر تهران با محوریت شعار «مشارکت اجتماعی، سرمایه ملی» ویژه برنامه‌های این هفته را برگزار می‌کند.
او با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی در شرایط فعلی جامعه، مهم‌ترین سرمایه ملی و نیاز جامعه ماست، گفت: مدیریت شهری تهران هم به‌عنوان یک نهاد اجتماعی در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود، مشارکت شهروندان و سرمایه اجتماعی را جدی بگیرد.
علوی به اهم مطالباتی که در تعامل و گفت‌وگو با نمایندگان این تشکل‌ها به‌دست آمده است، اشاره کرد و گفت: تدوین و تنظیم طرح حمایت و توان‌افزایی تشکل‌های مردمی در حوزه مدیریت شهری و در اختیار گذاشتن ظرفیت‌ها و لجستیک شهرداری برای فعالیت تشکل‌ها و تعیین کرسی‌های حقوقی برای نقش‌آفرینی تشکل‌ها در حوزه تصمیم‌سازی‌ آنان ازجمله بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی و صحن شورای اسلامی شهر تهران و فراهم آمدن امکان دیده‌بانی و ارائه گزارش‌های مردمی به شورای اسلامی شهر تهران ازجمله آنان است.
عضو شورای شهر تهران احصای پروژه‌ها و برنامه‌های قابل واگذاری به تشکل‌ها از طرف مدیریت شهری و اعلان عمومی آن، حمایت از تشکیل پارلمان تشکل‌های فعال در حوزه مدیریت شهری و اختصاص منابع لازم برای ایجاد نخستین مرکز توانمند‌سازی‌ تشکل‌ها و گروه‌های جهادی در حوزه مدیریت شهری و برگزاری دوره آموزشی از دیگر مواردی دانست که درگفت‌و‌گو و تعامل با نمایندگان تشکل‌های مردمی به‌دست آمده است. او بیان کرد: رسمیت یافتن مدیریت شهری به‌ عنوان نهاد مرجع اعطای مجوز فعالیت سمن‌های تخصصی در موضوعات مرتبط با مدیریت شهری را پیگیری و با مراجع مربوطه مذاکره کردیم و شهرداری تهران در حوزه گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، هوشمندسازی و توانمندسازی تشکل‌های مردمی با مشارکت ستاد سمن‌ها همراهی و اهتمام خوبی داشت.
علوی ادامه داد: تعیین سازوکارهای حقوقی و مالی برای فعالیت بیشتر تشکل در حوزه‌های عملیاتی و فعالیت‌های اجرایی از طریق تدوین و تصویب نظامنامه مشارکت تشکل‌ها و حوزه مدیریت شهری و حمایت از ایجاد یک رسانه جامع در حوزه تشکل‌های مردمی و ایجاد اندیشکده و خانه تشکل‌ها در سطح تهران از دیگر موارد است. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در این فرصت پس از گذشت بیش از 15سال از تأسیس این ستاد در شورای اسلامی شهر تهران از همه عزیزان تقاضا می‌کنم همه با هم و با کمک مدیران شهری با یک عزم جهادی، ساماندهی مسائل تشکل‌های مردمی را در اولویت قرار دهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید