• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199887
+
-

پنجم صفر؛ آغاز عملیات بزرگ اربعین

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران: 40هزار موکب در مراسم اربعین حسینی برپا می‌شود

گزارش
پنجم صفر؛ آغاز عملیات بزرگ اربعین

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

اربعین حسینی یک ابررخداد بین‌المللی تمدن‌ساز است که عشق به امام حسین علیه‌السلام و محبتی که در دل انسان‌ها ایجاد کرده توانسته این حجم بزرگ آیین مذهبی و تمدنی را شکل دهد. محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران که برای ارائه گزارش عملکرد برنامه‌های محرم و اربعین به صحن شورا آمده بود با بیان این مطلب گفت: «اربعین یک کار مردمی است و سعی کردیم امسال از مشارکت عظیم مردمی استفاده کنیم و قرارگاه‌ها و مناطق هم نقش پشتیبانی‌کننده خواهند داشت. در اربعین مردم عراق اصل هستند؛ به‌گونه‌ای که ۴۰هزار موکب برپا می‌شود و ما هم در کنار آنها به ارائه خدمات برای زائران می‌پردازیم.» به‌گفته او، کمیته‌های تخصصی اربعین در شهرداری تهران تشکیل شده و از پنجم صفر همزمان با برگزاری مراسم آیین بدرقه، عملیات بزرگ اربعین آغاز می‌شود و در اقدامات شهرداری از عنوان محبان‌الرضا(ع) استفاده خواهد شد تا پیام خوبی از خادم بودن شهرداری در مراسم اربعین مخابره شود.

مهندسی حشدالشعبی در رفع خطر گلوگاه‌ها
برقراری امنیت زائران هم موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفته است و آنطور که محمد امین توکلی‌زاده عنوان کرده: «سال گذشته مسیرهای پرخطر مانند مهران تا کوت یا سامرا به کاظمین را که زائران ایرانی در ایام اربعین به آنها هم سفر می‌کنند، شناسایی کردیم و با کمک واحد مهندسی حشدالشعبی این گلوگاه‌ها رفع خطر شدند و زائران با امنیت کامل می‌توانند در آنها تردد داشته باشند.»

استقبال از محرم شهر
معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دهه سوم محرم اقدام به برگزاری برنامه محرم شهر در میدان آزادی کرده است. محمدامین توکلی‌زاده در جریان ارائه گزارش به این برنامه هم اشاره و عنوان کرد: «برپایی حسینیه کودک، کشتی سفینه‌النجاه، ایجاد غرفه برای صدور گذرنامه زیارتی، برپایی نمایشگاه ملزومات اربعین و... بخش‌های مختلف این برنامه هستند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.»

مردم، پای‌کار محرم
برنامه‌ریزی بر محور خانواده و نوجوانان و جوانان، رویکرد این دوره مدیریت شهری است که توکلی‌زاده با بیان این مطلب گفت: «برنامه‌های محرم حاصل تلاش مردم است و دستگاه‌ها و نهادها نقش تسهیلگری داشته‌اند. امسال هم محرمی متفاوت داشتیم؛ معاونت خدمات شهری در مناسبت‌های مذهبی پیشگام بود و مناطق هم با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و برپایی موکب‌ها و نظافت محیطی کمک کردند. معاونت حمل‌ونقل نیز در ایام مناسبتی ازجمله تاسوعا و عاشورا در کنار عزاداران حسینی بود و خدمات خوبی ارائه شد. همچنین با هنرنمایی سازمان زیباسازی و با مشارکت هنرمندان، شاهد سیاه‌پوش شدن شهر تهران بودیم.» برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت‌تیر، برپایی نمایشگاه عطر سیب و اجرای برنامه‌های فرهنگی در بهشت‌زهرا(س) و... اهم برنامه‌هایی هستند که توسط معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به آنها اشاره شد.

اجرای طرح آرمان‌شهر
امسال به‌واسطه اینکه ایام محرم و صفر با تابستان همزمان شده، وظیفه ویژه‌ای را در حوزه دانش‌آموزی تعریف کردیم و علاوه بر حمایت از موکب‌ها، به تقویت مراکز دینی و اجرای طرح شهید آرمان پرداختیم. توکلی‌زاده با بیان این مطلب، گفت: «تقویت بنیاد هیئت در بین دانش‌آموزان و نسل آتی یکی از مأموریت‌هایی بود که در پیش گرفتیم؛ به‌نحوی‌که هم در مساجد شاهد تشکیل هیئت‌های دانش‌آموزی بودیم و هم در بوستان‌ها این هیئت‌ها با تولی‌گری نوجوانان شکل گرفت.»

ضرورت توجه به فعالیت مساجد در محلات
نمایندگان شورای شهر تهران در واکنش به گزارش معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، مواردی را مطرح کردند و خواستار توجه به فعالیت مساجد در محلات شدند.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا:
در این دوره شاهد هستیم که از نام‌ها خبری نیست، بلکه همه کار می‌کنند و امروز شهر شاهد یک تحرک فرهنگی اجتماعی است که البته صرفاً کار شهرداری نیست، اما این نهاد توانسته هم‌افزایی و یکدلی با سایر دستگاه‌ها را ایجاد کند که اقدامی ارزشمند است.


مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی: معاونت اجتماعی توجه خود را به نوجوانان معطوف کرده که قابل‌تقدیر است و دست تک‌تک پاکبانانی که ایام محرم زباله‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کردند، می‌بوسم. ادغام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با سازمان فرهنگی - هنری برای جلوگیری از هدررفت منابع و موازی‌کاری پیشنهادی است که درخواست داریم نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.


میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه:
ایجاد المان‌های حجمی و سازه‌های نوری بین‌الحرمین، از سرگذشت، رویداد محرم شهر در میدان آزادی و... از برنامه‌های خوب شهرداری تهران بود. شهرداری تهران بی‌منت از تمام هیئات حمایت کرد و به‌صورت خودجوش هیئت‌های بزرگ، حمایت مالی شدند.


ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه:
ایجاد کشتی نجات در میدان آزادی اقدام مثبتی بود که با جدیت مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری در دهه سوم محرم که فضا آرام‌تر است، صورت گرفت. برنامه‌های جنبی نیز جذابیت طرح را دوچندان کرده که قابل‌تقدیر است.


سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران:
بیش از ۲هزار مسجد در تهران وجود دارد که باید به‌عنوان محور محلات درنظر گرفته شود. مساجد باید پایگاه‌هایی باشند که برنامه‌هایی برای خانواده‌ها برگزار کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید